Hem > M > Måste Man Ta Ut Förarkort?

Måste man ta ut förarkort?

Under arbetsdagen

Om du byter fordon eller av någon annan anledning behöver ta ut ditt förarkort ur färdskrivaren och sedan använder det igen under samma arbetsdag ska du göra en manuell inmatning för den mellanliggande tiden.

Läs mer

Med tanke på detta, vad händer om man kör på någon annans förarkort?

Enligt förarens egen utsaga, är företeelsen med flera förarkort inget ovanligt i företaget. Det beslutas om förbud mot fortsatt färd, det felaktiga förarkortet omhändertas och föraren får 6 000 kronor i böter för att ha kört på annans förarkort samt endast haft sex timmars dygnsvila. Man kan också fråga vad är out of scope? Ej omfattad tid (Out of scope) är ett speciellt tillstånd som används i färdskrivaren under vissa omständigheter, till exempel vid vägunderhåll. Ej omfattad tid aktiveras i Vehcos tjänst för Kör- och Vilotider, i funktionsmenyn.

Man kan också fråga vilka är undantagna att använda färdskrivare?

För att du ska vara undantagen från kör- och vilotiderna och kravet på att använda färdskrivare när du kör icke-kommersiellt får fordonet eller fordonskombinationen inte väga mer än 7,5 ton. Om det är ett fordon för persontransport, får det inte ha mer än 17 sittplatser. Dessutom, får man bryta dygnsvilan för att köra av på färja tåg? Färjeregeln Den normala dygnsvilan får avbrytas två gånger för att ägna sig åt andra aktiviteter som exempelvis köra ombord eller köra av ett tåg eller färja. Sådana avbrott får dock inte sammanlagt vara längre än 1 timme.

Hur sätter man färdskrivaren på out?

För att visa att det rör sig om undantagen transport kan du som förare antingen skriva det på baksidan av diagrambladet eller använda "out of scope"-funktionen i den digitala färdskrivaren. Vad betyder g2 på förarkort? Förarkort används av förare och placeras i färdskrivaren som registrerar kör- och vilotider på kortet, för att transportföretagen och kontrollmyndighet (i Sverige Polismyndigheten och Transportstyrelsen) ska kunna se att förarna följer kör- och vilotidsreglerna. Kortet är personligt och giltigt i fem år.

Och därefter, hur länge måste lastbilschaufförer vila?

Arbetstidslagen och EU-lagstiftningen framhåller att det är 11 timmars dygnsvila som gäller. Som lastbilschaufför kan denna tid delas upp i två separata block. En första vila om tre timmar tillåts, följt av nio sammanhängande timmar efter avslutat arbetspass. Därmed, får man jobba 6 timmar utan rast?

Detta är en fråga som är svår att svara på eftersom det beror på vilket land du arbetar i. I Sverige är det t.ex. olagligt att arbeta fler än 5 timmar utan en rast på minst 30 minuter. Även om du arbetar i ett land där det är lagligt att arbeta 6 timmar utan en rast, är det inte nödvändigtvis rekommenderat. Det är viktigt att du tar regelbundna raster för att undvika utmattning och för att hålla dig produktiv.

Och därefter, hur mycket rast måste du ta under ett körpass på 9 timmar?

En 9-timmars körning får du ta 45 minuters raster. Dessa raster bör fördelas jämnt under körningen så att du inte blir trött.

By Courtnay Larance

Varför kan jag inte se alla mina vänner på Facebook? :: Var hittar jag filhanteraren?
Användbara länkar