Hem > H > Hur Påverkar Utbudet Och Efterfrågan Prissättningen På Marknaden?

Hur påverkar utbudet och efterfrågan prissättningen på marknaden?

När utbudet är lika med efterfrågan så får vi marknadsjämvikt. Detta innebär att det produceras och säljs varor i precis den mängd och för det pris som konsumenterna är villiga att betala. Priset och kvantitet vid marknadsjämvikt kallas för jämviktspris och jämviktskvantitet och förkortas P* respektive Q*.

Läs mer

Vad är en prismekanism?

En process där marknaden sätter priserna. Och därefter, varför lutar efterfrågan nedåt? Efterfrågekurvan lutar nedåt eftersom mängden glass konsumenterna vill köpa minskar när priset ökar.

Vilka faktorer påverkar efterfrågekurvan?

Efterfrågekurvan gäller också bara om man håller allt annat lika, d.v.s. att andra saker som påverkar efterfrågan hålls konstanta. Andra faktorer som påverkar efterfrågan är exempelvis köparnas inkomst och preferenser, priset på andra varor som kan ersätta, substituera, den produkten som efterfrågekurvan gäller. Hur bestämmer marknaden priset? "En marknadsekonomi är ett socialt system baserat på arbetsfördelning i vilket priset på varor och tjänster bestäms av ett fritt prissystem satt genom utbud och efterfrågan. Detta kontrasteras ofta mot planekonomi, i vilken en central regering bestämmer priset på varor och tjänster med hjälp av priskontroll.

På motsvarande sätt, hur ser man på en efterfrågekurva att en vara har låg elasticitet?

Om kurvan är flack betyder det att en prisförändring ger en stor förändring av kvantiteten, då brukar man säga att priselasticiteten är hög. Om kurvan istället är brant betyder det att kvantiteten inte är särskilt känslig för prisförändringar, då är priselasticiteten låg. Vad händer med lönen inom ett yrke om utbudet av utbildad arbetskraft ökar? Om utbudet ökar flyttas utbudskurvan utåt (från Utbud0 till Utbud1). När fler personer kan jobba inom yrket (K1 istället för K0) minskar priset på arbetskraft, det vill säga lönen, från P0 till P1. (sida 24-28).

Vad påverkar kunderna och deras vilja att köpa glass?

b) Vad kommer hända med priset på glass på längre sikt om du vill sälja all glass? Din leverantör höjer priserna. I ett utbuds- och efterfrågediagram innebär högre inköpskostnader att utbudskurvan flyttar uppåt, från Utbud0 till Utbud1, eftersom varje kula glass blir dyrare att köpa in. Vad är det som avgör priset på en vara?

Det finns ett antal faktorer som bidrar till priset på en vara. Den viktigaste faktorn är produktionskostnaden. Den innefattar kostnaden för råvaror, arbetskraft och andra kostnader som uppstår i tillverkningsprocessen. En annan viktig faktor är efterfrågan på varan. Om det finns en stor efterfrågan på en vara kommer priset att vara högre. Andra faktorer som kan påverka priset är statliga regleringar och skatter samt tillgången på substitut.

På motsvarande sätt, vilka krafter och hur gör att jämviktspriset etableras på marknaden?

På en perfekt konkurrensutsatt marknad fastställs jämviktspriserna genom samspelet mellan utbud och efterfrågan. Efterfrågekurvan visar den kvantitet av en vara som konsumenterna är villiga att köpa till varje pris, medan utbudskurvan visar den kvantitet av en vara som producenterna är villiga att leverera till varje pris. Den punkt där de två kurvorna skär varandra är jämviktspriset, där den efterfrågade kvantiteten är lika stor som den tillhandahållna kvantiteten.

By Seana

Hur går man vidare från en crush? :: När rankar man upp på CS?
Användbara länkar