Är produktplacering smygreklam?
I dagens läge finns produktplacering varken definierat eller uttryckligt reglerat i det svenska rättssystemet dock kan det jämföras med smygreklam och de åtgärder som utförs vid produktplacering kan idag hindras genom bestämmelser i Radio- & TV-lagen och Marknadsföringslagen.
Med hänsyn till detta, vad menas med marknadsföringssed?
De normer som beskriver vad som är acceptabelt inom marknadsföring kallas god marknadsföringssed. Normerna finns både i rättsliga och utomrättsliga regler, som till exempel lagar, praxis och branschkoder. Folk frågar också Är produktplacering förbjudet? Produktplacering är som huvudregel förbjuden, vissa undantag görs dock för produktplacering i lätta underhållningsprogram och under vissa omständigheter. Regeln om otillbörligt kommersiellt gynnande, som tidigare reglerade produktplacering, kvarstår i 2010 års radio- och TV-lag.
Med hänsyn till detta, vad säger lagen om reklam riktad till barn?
Det är förbjudet att skicka direktreklam till barn under 16 år. Förbudet gäller all form av direktreklam, till exempel brev, telefoni och sms. Det vill säga all reklam där du vänder dig direkt till en specifik person. Hur ofta får man ha reklam i tv? Svenska radio- och tv-lagen reglerar antalet minuter per timme. TV4 har rätt att visa 12 minuter reklam per timme på sin kanal och det måste man följa. Det utgör ungefär 20 % reklamtid. Kanalen får inte heller sända reklam före, under och efter ett barnprogram.
Och därefter, vad måste man tänka på gällande tv reklam när man ska sända en reklamfilm?
Om du ska göra tv-reklam måste du följa radio- och tv-lagen. Reglerna gäller i huvudsak även webbsändningar av tv samt så kallad beställ-tv där användaren själv väljer när och vad hen vill se. Det krävs en särskild ljud- och bildsignatur före och efter reklamen som tydligt skiljer reklamen från övriga sändningar. Man kan också fråga vad strider mot god marknadsföringssed? Enligt konsumentskyddslagen är det förbjudet att i marknadsföringen tillämpa förfaranden som strider mot god sed. Detta innebär att reklamen inte får innehålla budskap som strider mot allmänt godtagna principer och värderingar i samhället. Det är till exempel inte godtagbart att använda våld i reklam.
Därefter, när gäller prisinformationslagen?
När du köper en vara eller en tjänst av ett företag ska du får korrekt och tydlig information om vad varan eller tjänsten kostar. Reglerna för detta finns i prisinformationslagen och olika föreskrifter och överenskommelser som kompletterar lagen. Därefter, vad händer om man bryter mot prisinformationslagen?
Om en person bryter mot lagen om prisinformation kan han eller hon dömas till böter på upp till 1 000 000 dollar eller fängelse i upp till fem år, eller både och.
Vilka regler finns det för sponsring av nyhetsprogram?
Svaret på denna fråga beror på i vilket land nyhetsprogrammet sänds. I USA, till exempel, styrs reglerna för sponsring av nyhetsprogram av Federal Communications Commission (FCC). Enligt FCC får nyhetsprogram inte sponsras av någon enhet som har ett ekonomiskt intresse i programmets innehåll. Dessutom får nyhetsprogram inte sponsras av någon enhet som ägnar sig åt politisk verksamhet.