Hem > V > Vad Är En Källförteckning?

Vad är en källförteckning?

Källförteckningen eller referenslistan placeras längst bak i dokumentet men före eventuella bilagor. Här ska det finnas tillräcklig information om alla dina skriftliga källor för att din läsare enkelt ska kunna hitta till de dokument du har använt i ditt arbete.

Läs mer

Dessutom, hur markerar man allt i word?

Markera all text

  1. Klicka någonstans i dokumentet.
  2. Tryck Ctrl+A för att markera all text i dokumentet.
Man kan också fråga hur skriver man källor i löpande text? I den löpande texten hänvisar du till ett verk genom att skriva upphovspersonens efternamn och publiceringsår inom parentes. Praxis kring hur hänvisningen placeras i texten varierar, men grundregeln är att varje gång du använder uppgifter från en ny källa ska du skriva en hänvisning i texten.

Följaktligen, kan man använda samma fotnot flera gånger?

Du kan referera till samma fotnot eller slutkommentar flera gånger i dokumentet. Hur man refererar enligt Harvardsystemet? Harvard är en allmän term för de stilar där man hänvisar till ett verk i den löpande texten genom att skriva upphovspersonen och publiceringsår inom parentes, till exempel (Andersson 2019). Det ska också finnas en referenslista i slutet av dokumentet.

Dessutom, hur man gör en fotnot?

Lägga till en fotnot

  1. Klicka på den plats där du vill lägga till en fotnot.
  2. Klicka på Referenser > Infoga fotnot. Word infogar ett referenstecken i texten och lägger till fotnotstecknet längst ned på sidan.
  3. Skriv fotnotstexten. Tips: Dubbelklicka på fotnotstecknet när du vill gå tillbaka till dokumentet.
Kan man ha två fotnoter efter varandra? Om det ligger flera källnoter i följd efter varandra (när det exempelvis ser ut så här [1][2][3]), går antingen all källbelagd information att finna i alla källorna, eller så är stycket ihopskrivet av den information som finns i de olika källorna.

Man kan också fråga hur man refererar till en artikel?

Referensen till en tidskriftsartikel har stora likheter med referens till del i ett verk. Referensen inleds med artikelns författare följt av år och titel. Om författaren är okänd används artikelns titel som huvuduppslag. Därefter följer information om tidskriftens titel, volym och på vilka sidor artikeln finns. Hur skiljer sig APA från Harvard?

Det finns två huvudsakliga skillnader mellan APA och Harvard. Den första är att APA: s innehållsförteckning innehåller en mer detaljerad lista över de olika delarna i ett dokument. Detta gör det enklare för läsaren att navigera i dokumentet. Den andra skillnaden är att APA: s referenslista innehåller mer information om de olika källorna. Detta gör det enklare för läsaren att hitta mer information om de använda källorna.

Hur refererar man till en artikel i löpande text APA?

För att citera en artikel i APA-stil, behöver du först och främst fylla i författarens efternamn och första initial i författaruppgiften, tillsammans med årtalet för publiceringen av artikeln. Därefter skriver du titeln på artikeln, och i parentes ange vilken typ av källa det är (t.ex. "running text"). För att avsluta citatet, ange sidnumret för den sida av texten som du vill citera. Exempel:
(Smith, 2020, "Running text", s. 12)

By Cohligan

Hur flyttar man en bild i Google dokument? :: Kan inte Infoga bild i Excel?
Användbara länkar