Hem > K > Kan Man Låser Flera Rader I Excel?

Kan man låser flera rader i Excel?

Vill du låsa flera rader och/eller kolumner? Du kan låsa så många du vill, bara du utgår från den översta raden och den första kolumnen. Om du vill låsa flera rader (från och med rad 1) markerar du den rad som ligger nedanför den sista raden som du vill låsa, och sedan klickar du på Lås fönsterrutor.

Läs mer

Varför kan jag inte låsa fönsterrutor i Excel?

Gå till fliken Visa > Fönster > Lås upp fönsterrutor. Obs!: Om fliken Visa inte visas använder du antagligen Excel Starter. Alla funktioner stöds inte i Excel Starter. Hur Skrivskyddar man ett Excel dokument? För att skrivskydda en arbetsbok i Excel 2010, gör du följande:

  1. Öppna arbetsboken.
  2. Klicka på fliken Arkiv.
  3. Välj Spara som.
  4. I dialogrutan Spara som anger du var filen ska sparas.
  5. Därefter klickar du på Verktyg och väljer Allmänna alternativ. Nu kan du ange ett lösenord som skrivskyddar arbetsboken.

Hur låser man en cell i Excel Mac?

Så här låser du celler

  1. Markera de celler du vill låsa.
  2. Klicka på Celler eller tryck på
  3. Klicka på fliken Skydd och se sedan till att rutan Låst är markerad.
  4. Om några celler ska vara upplåsta markerar du dem.
  5. Klicka på Skydda blad eller Skydda arbetsbok på fliken Granska.
Hur slår man ihop celler i Excel? Kombinera text från två eller fler celler i en cell
  1. Välj cellen där den sammanfogade texten ska placeras.
  2. Skriv = och markera den första cellen som du vill kombinera.
  3. Skriv & och använd citattecken med ett blanksteg.
  4. Markera nästa cell som du vill kombinera och tryck på Retur. En exempelformel kan vara =A2&" "&B2.

Vad är det för skillnad på Letakolumn och Letarad?

Använd LETAKOLUMN när jämförelsevärdena finns i en rad längst upp i en tabell med data, och du vill söka i ett angivet antal rader. Använd LETARAD när jämförelsevärdena finns i en kolumn till vänster om de data som du söker efter. Med LETAKOLUMN söker du horisontellt. Varför funkar inte Vlookup? När du försöker dra och kopiera standard VLOOKUP-formeln (med låst referens på uppslagsvärdet och tabellraden) fungerar det inte eftersom det bara drar samma värde för varje post. Denna brist orsakas återigen av att VLOOKUP kräver en specifik kolumnreferensinmatning för dina returvärden.

Hur fungerar Lookup?

Excelfunktionen VLOOKUP (eller, LETARAD) söker efter X inom ett område och kan då koppla ihop Y med X. VLOOKUP-funktionen gör att du kan importera mängder av data till dokumentet och sedan hämta ut exakt det du vill ha, eller koppla ihop den data du behöver – med ett enkelt kommando. Följaktligen, hur fungerar index excel?

Indexerar data i en arbetsbok i Excel

Med hänsyn till detta, hur jämför man två kolumner i excel?

För att jämföra två kolumner i Excel använder du funktionen JÄMFÖR. Funktionen JÄMFÖR returnerar ett heltalsvärde beroende på hur de jämförda värdena stämmer överens.

By Coney Holdt

Hur redigerar man bort saker från bilder? :: Hur ändrar man en skrivskyddad fil?
Användbara länkar