Hur gör man en rullgardinsmeny i Excel?
Klicka i den cell i kalkylbladet där du vill att listrutan ska visas. Gå till fliken Data i menyfliksområdet och klicka sedan på Dataverifiering. Klicka på Lista i rutan Tillåt på fliken Inställningar. Om det går bra att lämna cellen tom markerar du rutan Ignorera tomma celler.
Följaktligen, hur låser man en cell i excel?
Låsa celler i Excel
- Markera de celler som du vill låsa.
- Klicka på Start och sedan på dialogruteikonen Formatera celler (pilen till höger om Justering i menyfliksområdet).
- Klicka på fliken Skydd, markera kryssrutan Låst och klicka på OK.
Vad är en listruta?
(list box) – i grafiska användargränssnitt: en ruta som innehåller en lista över alternativ, och där listan ofta är längre än rutan: man bläddrar i listan med en skrollningslist och väljer ett av alternativen genom att klicka på det. Dessutom, vad är vlookup på svenska? Lär dig bruka den användbara formeln VLOOKUP (LETARAD på svenska) i syfte att snabbt vaska fram relevanta data från Excellistor. värden från intilliggande kolumner.
Hur fäster man en rad i Excel?
Låsa kolumner och rader i Excel
- Om du bara vill låsa en rad klickar du på Lås översta raden.
- Om du bara vill låsa en kolumn klickar du på Lås första kolumnen.
- Om du vill låsa mer än en rad eller kolumn, eller om du vill låsa både rader och kolumner samtidigt, klickar du på Lås fönsterrutor.
- Öppna arbetsboken.
- Klicka på fliken Arkiv.
- Välj Spara som.
- I dialogrutan Spara som anger du var filen ska sparas.
- Därefter klickar du på Verktyg och väljer Allmänna alternativ. Nu kan du ange ett lösenord som skrivskyddar arbetsboken.
Hur låser man en cell i Excel Mac?
Så här låser du celler
- Markera de celler du vill låsa.
- Klicka på Celler eller tryck på
- Klicka på fliken Skydd och se sedan till att rutan Låst är markerad.
- Om några celler ska vara upplåsta markerar du dem.
- Klicka på Skydda blad eller Skydda arbetsbok på fliken Granska.
Excel har flera olika sätt att sammanfoga celler på. Det enklaste sättet är att markera de celler som ska sammanfogas och sedan klicka på knappen "Sammanfoga och centrera" i verktygsfältet "Hämta och modifiera". Det går också att använda kortkommandon för att sammanfoga celler. För att sammanfoga celler till vänster använder man CTRL + SHIFT + ←, för att sammanfoga celler till höger använder man CTRL + SHIFT + → och för att sammanfoga celler uppåt använder man CTRL + SHIFT + ↑.
Folk frågar också hur gör man en kalender i excel?
Folk frågar också hur man gör en kalender i Excel? Det finns flera sätt att göra detta. Den enklaste metoden är att använda en Excel-mall. En mall är en färdig Excel-fil med fördefinierade kalkylblad och/eller diagram. Mallar finns att ladda ner från Microsofts webbplats eller från tredje part.
När du har hittat en mall du gillar, klicka på knappen Ladda ner och öppna den i Excel. I mallen finns instruktioner om hur du anpassar den för dina behov.
Similar articles
- Hur gör man streckkoder i Excel?
- Hur gör man en frekvenstabell i Excel?
- Hur gör man upphöjt till i Excel?
- Hur gör man bockar i Excel?
- Hur gör man en checklista i Excel?
- Hur gör man flera rader i en cell i Excel?
- Hur gör man ett histogram på Excel?
- Hur gör man punktlista i Excel?
- Hur gör man radbrytning i Excel?