Hem > V > Vad Är En Huvudprocess?

Vad är en huvudprocess?

Huvudprocesser är de processer som realiserar verksamhetsidén. Tillsammans beskriver dem varför verksamheten finns och vad verksamheten gör för att uppfylla sina kunders behov. Huvudprocesskartan ger därmed en tydlig bild av vad verksamheten ska vara bra på för att hålla sig konkurrenskraftig.

Läs mer

Med tanke på detta, hur identifiera processer?

Det finns flera sätt att kartlägga processer på, men det mest effektiva är oftast att visualisera flödet från input till output. Genom att beskriva de resurser, krav och risker som associeras med varje aktivitet, blir det tydligt hur flödet i processen påverkas av en rad olika faktorer. Dessutom, hur beskriver man en process? En bra övergripande processbeskrivning talar om varför en organisation finns till (vilka behov som ska tillfredsställas), vad som ska produceras (processernas resultat) samt hur detta ska gå till (aktiviteter, resurser, information samt deras relationer till varandra).

Folk frågar också vilka olika resurser behövs för att en process ska fungera?

resurserfungera

Några grunder för framgångsrik processledning:

  • Processledning måste ingå i organisationens vision och strategi.
  • Identifiera processerna.
  • Ansvar och befogenheter.
  • Kartlägg, analysera och förbättra.
Och därefter, vad är huvudprocess och stödprocess? Huvudprocesser eller kärnprocesser – de processer som levererar direkt kundnytta. Stödprocesser – de processer som stödjer leverans till kunden. Ledningsprocesser – de processer som navigerar och styr verksamheten.

Och därefter, varför kartlägga processer?

Processkartorna ger en grund för mätning och analys av processerna som kan leda till förbättringar i form av t. ex. effektivare hanteringar, kortare ledtider, nöjdare kunder m.m. Målet med processkartläggning bör dock aldrig vara processdokumentation utan processer som fungerar och verkligen används i verkligheten. Man kan också fråga hur gör man en processbeskrivning? Gör en övergripande processbeskrivning i text. Beskriv vad processen innebär, var, när och varför den används. Processens startpunkt och slutpunkt: Ange vad som startar processen, vad som är input samt vilket resultat och vilken output som skapas av processen.

Hur skapar man en process?

När du väl har bestämt vilken process du kartlägger måste du fundera över vilka aktiviteter som ingår i processen. Aktiviteter är grundstenarna i en process. En inköpsprocess omfattar till exempel flera aktiviteter, så som att lägga order, betalning, leverans, lagring, och returnering. Vad är en bra process?

En bra process är en process som är enkel att följa, effektiv och ger önskat resultat.

Dessutom, vad ska ingå i en processbeskrivning?

En processbeskrivning bör innehålla följande:
- En beskrivning av syftet med processen.
- En beskrivning av de olika stegen i processen.
- En beskrivning av de olika aktörerna i processen.
- En beskrivning av de olika input och output som processen tar emot och producerar.
- En beskrivning av de olika kontrollpunkter som finns i processen.

By Agnese Opyd

Varför kartlägga processer? :: Kan inte starta Windows 7?
Användbara länkar