Hem > V > Varför Kartlägga Processer?

Varför kartlägga processer?

Processkartorna ger en grund för mätning och analys av processerna som kan leda till förbättringar i form av t. ex. effektivare hanteringar, kortare ledtider, nöjdare kunder m.m. Målet med processkartläggning bör dock aldrig vara processdokumentation utan processer som fungerar och verkligen används i verkligheten.

Läs mer

Man kan också fråga hur identifiera processer?

Det finns flera sätt att kartlägga processer på, men det mest effektiva är oftast att visualisera flödet från input till output. Genom att beskriva de resurser, krav och risker som associeras med varje aktivitet, blir det tydligt hur flödet i processen påverkas av en rad olika faktorer. Man kan också fråga hur man ritar processer? Rita en cirkel runt för att visa att det är input i processen. Gör på samma sätt med processens output, dvs vad den resulterar i, t ex en specifik leverans. Nu har ni start och slut och uppgiften blir att beskriva processen där emellan. Kartlägg alla aktörer i processen.

Hur beskriver man en process?

En bra övergripande processbeskrivning talar om varför en organisation finns till (vilka behov som ska tillfredsställas), vad som ska produceras (processernas resultat) samt hur detta ska gå till (aktiviteter, resurser, information samt deras relationer till varandra). Hur gör man en processbeskrivning? Gör en övergripande processbeskrivning i text. Beskriv vad processen innebär, var, när och varför den används. Processens startpunkt och slutpunkt: Ange vad som startar processen, vad som är input samt vilket resultat och vilken output som skapas av processen.

Vad är en processbeskrivning?

2.2.1 Vad är en processbeskrivning? Processbeskrivningar ger en förenklad bild av verkligheten, en beskrivning av vad myndigheten gör. Enligt Riksarkivets föreskrifter ska en processbeskrivning innehålla vad som initierar och avslutar processen och de vanligaste aktiviteterna. Med hänsyn till detta, vad är en bra process? När en process är dokumenterad ska den övervakas, hanteras och förbättras. Om dina processer skrivs ner kan du lättare och snabbt lära upp både nya och befintliga anställda. Detta kommer att avslöja brister i företagets arbete. Du kommer att kunna identifiera flaskhalsar och områden där man är inkonsekvent.

Med tanke på detta, vilka olika resurser behövs för att en process ska fungera?

resurserfungera

Några grunder för framgångsrik processledning:

  • Processledning måste ingå i organisationens vision och strategi.
  • Identifiera processerna.
  • Ansvar och befogenheter.
  • Kartlägg, analysera och förbättra.
Hur ser en Processkarta ut?

En processkarta ser ut på olika sätt beroende på vad den används till. En processkarta kan vara en enkel lista med steg i en process, eller en mer avancerad karta som visar olika processer och hur de samverkar. En processkarta kan även innehålla andra typer av information som t.ex. ansvariga personer, tid och kostnader.

Vad innehåller en process?

En process innehåller en serie instruktioner som tillsammans utför ett specifikt arbete. Dessa instruktioner kan hämtas från olika källor, inklusive operativsystemets kärna, en applikationsprogramvara eller en användares data. En process kan också innehålla andra processer, vilket gör det möjligt för flera processer att köras samtidigt.

By Armbrecht

Vad är huvudprocess och Stödprocess? :: Vad är en huvudprocess?
Användbara länkar