Hur gör man en hyperlänk i Excel?
Skapa en hyperlänk till en webbsida
Markera den cell i ett kalkylblad där du vill skapa en länk. På fliken Infoga väljer du Hyperlänk. Du kan också högerklicka på cellen och sedan välja Hyperlänk... på snabbmenyn, eller så kan du trycka på Ctrl+K.
Hur hyperlänkar man?
Markera texten eller bilden du vill visa som en hyperlänk. Tryck på Ctrl+K. Du kan också högerklicka på texten eller bilden och klicka på Länk på snabbmenyn. I rutan Infoga hyperlänk skriver eller klistrar du in din länk i rutan Adress. Hur kopiera hyperlänk? I fönstret Infoga hyperlänk väljer du "Befintlig fil eller webbsida" till vänster. Skriv (eller kopiera och klistra in) webbadressen till webbsidan i fältet "Adress". Klicka sedan på "Ok" för att spara din hyperlänk. Och precis så har du förvandlat den texten till en länk.
Vad menas med hyperlänk?
En hyperlänk eller bara länk är ett ord eller ett avsnitt av en text som hänvisar till ett annat textavsnitt. Text med hyperlänkar kallas hypertext. Syftet är att man inte ska behöva läsa eller söka igenom all förekommande text, utan snabbt och enkelt kunna förflytta sig till det avsnitt man är intresserad av. Hur låser man en cell i Excel? Låsa celler i Excel
- Markera de celler som du vill låsa.
- Klicka på Start och sedan på dialogruteikonen Formatera celler (pilen till höger om Justering i menyfliksområdet).
- Klicka på fliken Skydd, markera kryssrutan Låst och klicka på OK.
Med detta i åtanke, hur kopierar man ett blad i excel?
Kopiera ett kalkylblad i samma arbetsbok
- Högerklicka på kalkylbladets flik och välj Flytta eller Kopiera.
- Markera kryssrutan Skapa en kopia.
- Under Före blad väljer du var du vill placera kopian.
- Välj OK.
- Den svarta texten illustrerar länk-taggen i sin grundform.
- Den gröna texten, dvs. mellan citationstecknen, är där du placerar länken dit du vill länka.
- Den blåa texten mellan <a> och </a> är var du skriver länkens ankartext. Det är alltså den synliga texten på sidan som länkar till URL:n.
Hur gör man en hyperlänk i Powerpoint?
Länka till en viss plats i presentationen
- Markera den text eller det objekt som du vill göra till en hyperlänk.
- På fliken Start klickar du på Text under Infoga och klickar sedan på Hyperlänk.
- Klicka på fliken Dokument och klicka sedan på Sök efter under Fästpunkt.
- Välj den plats i dokumentet som du vill länka till.
Om du vill lägga till en LinkedIn-knapp på din webbplats måste du först skapa en LinkedIn-applikation. När du har skapat en applikation kan du sedan hämta koden för knappen från LinkedIn Developers webbplats. För att lägga till knappen på din webbplats måste du lägga till koden i webbplatsens HTML.
Hur kopierar men en länk?
Det finns några olika sätt att kopiera en länk. Det första är att högerklicka på länken och välja "Kopiera länk". Det andra är att markera länken och använda tangentbordsgenvägen Ctrl+C (för Windows) eller Cmd+C (för Mac).
Similar articles
- Hur gör man en hyperlänk i Powerpoint?
- Hur tar man bort hyperlänk?
- Hur gör man streckkoder i Excel?
- Hur gör man en frekvenstabell i Excel?
- Hur gör man upphöjt till i Excel?
- Hur gör man bockar i Excel?
- Hur gör man en checklista i Excel?
- Hur gör man flera rader i en cell i Excel?
- Hur gör man ett histogram på Excel?