Hem > V > Vilka Är De 5 Strategierna För Ett Formativt Arbete?

Vilka är de 5 strategierna för ett formativt arbete?

Formativ bedömning har fem nyckelstrategier att luta sig mot: tydliggöra mål, synliggöra lärandet, återkoppling, eleverna som lärresurser för varandra och att ta ansvar för sitt eget lärande.

Läs mer

Vad ska undervisning ge eleverna?

I undervisningen ska eleverna uppmuntras och utmanas att pröva egna och andras idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kreativitet, nyfikenhet och tilltro till sin egen förmåga. Och en annan fråga, hur lärandet går till? Lärande sker genom att eleven ger respons på en uppgift och om svaret är rätt ges bekräftelse och eleven kan gå vidare. Är svaret fel förväntas eleven repetera och försöka igen (Säljö, 2011). Att eleven är en män- niska med erfarenheter, känslor och egna behov är inget som uppmärksammas.

Man kan också fråga vad skulle jag vilja göra för att förbättra undervisningen så att det fungerar bättre för en eller flera av mina elever?

7 tips för ett positivt elevbemötande

  1. Det ska vara ett positivt klimat i klassrummet och lärare och elever ska känna varandra väl.
  2. Läraren ska organisera arbetet effektivt så att så mycket tid som möjligt går till lärande.
  3. Själva inlärningen ska fokusera på att utveckla elevernas förmåga att tänka.
Därefter, på vilka sätt kan ni arbeta för att undervisningen ska vara engagerande och tillgänglig för alla elever? Så kan ni öka tillgängligheten i undervisningen
  • Planera undervisningen utifrån elevers olika förutsättningar.
  • Ge instruktioner på flera olika sätt.
  • Variera undervisningen.
  • Samverka inom kollegiet.
  • Arbeta med hjälpmedel och stödstrukturer.
  • Ta emot respons från eleverna.

Därmed, vad är en tillgänglig lärmiljö?

Vad innebär tillgängliga lärmiljöer och tillgänglig utbildning? Med tillgänglig utbildning menas att lärmiljöerna i pedagogiska, fysiska och sociala perspektiv är tillgängliga och anpassade till alla elevers olika behov och förutsättningar. Och därefter, vilka är de fyra lärstilarna? Man pratar i dag ofta om fyra vedertagna lärstilar – den auditiva, som lär sig genom att lyssna och tala, den visuella, som lär sig genom text och bild, den taktile, som lär sig med händerna, och den kinestetiske, som lär sig genom att engagera hela kroppen.

Vad menas med auditiv?

Vad betyder och hur uttalas auditiv

Auditiv uttalas aud|it|iv [-i´v äv. au´-] och är ett adjektiv -t -a. Auditiv betyder: auditivt minne hörselminne.
På motsvarande sätt, vad menas med auditiv inlärning?

Auditiv inlärning är en typ av inlärning som sker när vi bearbetar information via hörseln. Det kan handla om talat språk, musik eller andra ljud. När vi hör något kan vi bearbeta och komma ihåg informationen mer effektivt än om vi hade sett eller läst den. Auditiv inlärning används ofta i klassrummen, eftersom det kan vara ett effektivare sätt att undervisa än att enbart förlita sig på det visuella.

Man kan också fråga vad bör göras för att öka elevernas resultat i skolan?

Det finns inget entydigt svar på den här frågan, eftersom olika skolor och elever har olika behov. Det finns dock några allmänna strategier som kan genomföras för att förbättra elevernas prestationer i skolan:
- Ge fler möjligheter till praktiskt och erfarenhetsbaserat lärande
- Uppmuntra eleverna att ta en aktiv roll i sitt eget lärande genom strategier som att sätta upp personliga mål och följa upp sina framsteg
- Differentiera undervisningen för att tillgodose alla elevers behov
- Skapa en positiv och stödjande klassrumsmiljö
- Införliva tekniken på ett meningsfullt sätt för att engagera eleverna och hjälpa dem att lära sig
- Bedöma elevernas framsteg regelbundet och använda data för att informera undervisningen.

By Lissak

Vilka begränsningar har yttrandefriheten och varför? :: Vilket jag ser fram emot?
Användbara länkar