Hur kan man motivera sina medarbetare?
15 tips som motiverar dina anställda
- Alla människor vill bli sedda och uppmärksammade.
- Ta reda på varför varje medarbetare jobbar på just ditt företag.
- Lyft fram de gemensamma målsättningarna.
- Dela på ansvaret.
- Tävlingar och belöningar.
- Möjlighet att påverka sitt arbete och arbetstider.
- Kompetenshöjande insatser.
Hur skulle du vilja utveckla ditt ledarskap?
15 tips på hur du kan utveckla ledarskapet
- Var tydlig med beslut och villkor i ditt ledarskap.
- Utgå ifrån verksamhetens syfte och värderingar.
- Uppmuntra medarbetarnas beteende.
- Var positiv till förändringar i samhället.
- Ta inte alla beslut själv utan delegera ansvar.
- Delegering som avlastar dig och utvecklar medarbetarna.
- Samarbete som leder till helhetslösningar.
- Kommunikation - tydlighet i samtalen mellan chef och medarbetare.
- Engagemang - vad du behöver göra för att öka engagemangsgraden.
Man kan också fråga vad ska en bra chef ha för egenskaper?
Tio chefsegenskaper svenskar värdesätter mest:
- Ger frihet under ansvar – visar tillit.
- Är rak och tydlig.
- Vågar ta beslut.
- Är duktig på att kommunicera.
- Visar uppskattning.
- Är lyhörd.
- Kan hantera konflikter.
- Är duktig på att coacha.
En ledare är tydlig i sin kommunikation, men visar även tydlighet vad gäller ramar, riktning och förväntningar kring yrkesroll och prestation. Man menar vidare att det förutom tydlighet också behövs en tillgänglig ledare som är närvarande i det dagliga arbetet.
Hur man kan motivera en person?
Fem tips som hjälper dig att övertyga och motivera andra
- Fråga. Den kanske mest sofistikerade formen av verbal kommunikation är förmågan att få någon att ändra ett beteende eller tankesätt utifrån de frågor du ställer.
- Visa.
- Intyga.
- Hitta förespråkare.
- Omstrukturera.
- Skapa förtroende. Det första steget för att lyckas motivera medarbetare är att skapa förtroende.
- Berätta VARFÖR.
- Sätt mål.
- Ge feedback.
- Beröm dina medarbetare.
- Se till att du själv är måndagslycklig.
Med hänsyn till detta, vad motiverar dig att göra det bästa på jobbet?
Vad motiverar dig på jobbet?
- Tydliga mål. Att ha tydliga mål och få feedback på prestation är två viktiga och väl beforskade faktorer.
- Motivation. Motivation är något individuellt.
- Samhörighet. Behovet av samhörighet betyder att personen drivs av att skapa förtroendefulla relationer och vara omtyckta.
För att utveckla dig som ledare kan du:
- delta i ledarskapsutbildningar och kurser
- ta emot feedback från dina medarbetare och använda den för att förbättra din ledarskapsstil
- läsa böcker och artiklar om ledarskap och använda den nya kunskapen i din roll
- prata med andra ledare och diskutera olika ledarskapsstilar och idéer
- lyssna på dina medarbetare och försöka förstå deras behov och önskemål
- vara öppen för förändring och alltid sträva efter att förbättra dig som ledare
Vad är Tillitsbaserat ledarskap?
En ledare som bygger sitt ledarskap på förtroende är en ledare som förstår att förtroendet är det viktigaste verktyget för att skapa en stark och produktiv arbetsplats. En ledare som bygger sitt ledarskap på förtroende är en ledare som lyssnar på sina anställda och förstår deras behov. En ledare som bygger sitt ledarskap på förtroende är en ledare som är öppen för feedback och tar emot den med öppna armar. En ledare som bygger sitt ledarskap på förtroende är en ledare som lägger stor vikt vid relationerna på arbetsplatsen och förstår att ett starkt arbetsklimat är nyckeln till framgång.
Similar articles
- Hur länge får en medarbetare högst använda maskinen under en 8 timmars arbetsdag?
- Hur kan man se sina vaccinationer?
- Hur kan man se sina gamla bilder?
- Kan man få tillbaka sina pengar vid bedrägeri?
- Var kan man sälja bilder på sina fötter?
- Kan man se sina sparade lösenord?
- Kan man se sina vänners vänner på Snapchat?
- Vad gör man om man tappat sina nycklar?
- Vad gör man om man tappar bort sina AirPods?