Hem > V > Vad Behöver Jag För Att Utvecklas?

Vad behöver jag för att utvecklas?

Det kan handla om nya arbetsmetoder, verktyg eller förhållningssätt. Alla yrken utvecklas med tiden och på dagens arbetsmarknad är kompetens en färskvara som behöver fräschas upp regelbundet. Ju nyare och vassare kompetens du har, desto bättre förutsättningar ger du dig själv att utvecklas och prestera i arbetet.

Läs mer

Följaktligen, vad som kan påverka ledarskapet?

En bra ledare behöver ha kunskap inom många områden. Det gäller att ha kunskaper inom ekonomi, rekrytering, arbetsrätt, arbetsmiljö och gruppsykologi som går att omsätta i den egna verksamheten. Dessutom behöver en bra ledare kunna ge feedback och stöd till enskilda medarbetare. På motsvarande sätt, vad är ett dåligt ledarskap? Ett destruktivt ledarskap innebär att medarbetarna upprepade gånger och under en längre tid upplever chefens beteende som fientligt eller hindrande. Det brukar talas om fem kategorier av sådana beteenden, tre aktiva och två passiva. En typ av aktivt destruktiv ledare upplevs till exempel som arrogant och orättvis.

Vad kan jag bidra med som chef?

Bra egenskaper hos en chef?

  • En god kommunikationsförmåga, rak och ärlig i sin kommunikation.
  • Personlig mognad och stabilitet.
  • Bra på att delegera och fördela arbetet.
  • Kreativ, ser lösningar där andra ser problem.
  • Lyhörd och en god lyssnare som skapar tillit i gruppen.
  • God förmåga att fatta beslut.
Vad är en bra egenskap? Dina personliga egenskaper
  • A. Allvarlig. Aktsam. Alert. Ambitiös. Anpassningsbar. Ansvarsfull. Arbetsam.
  • E. Effektiv. Eftertänksam. Ekonomisk. Energisk. Entusiastisk. Envis.
  • K. Karismatisk. Klarsynt. Klok. Kompetent. Konsekvent. Kreativ.
  • O. Obeveklig. Objektiv. Omsorgsfull. Ordningsam. Organiserad. Orädd.
  • T. Trovärdig. Taktisk. Tuff. Tålmodig. U-V. Unik.

Och en annan fråga, hur många direkt underställda kan en chef ha?

Om en av förutsättningarna för att kunna utöva ett bra ledarskap är, att det antal underställda en chef har direkt ansvar för inte överstiger 30, så har majoriteten av de kvinnliga cheferna inom vård och omsorg inte några bra förutsättningar för att lyckas med sitt ledarskap (SKTF 2002). Därmed, vad uppskattar en chef? Expert 1: Först och främst att de gör vad de säger att de ska göra och håller sina löften. Att kunna komma med förslag på förbättringar och lösningar på problem och ha en förmåga att ge och ta feedback – en vilja att utveckla sig själv och andra – är också något jag värdesätter.

Med hänsyn till detta, vad är en närvarande chef?

Man pratar med och är närvarande för sina medarbetare. Man har möten för uppföljning och/eller man är närvarande direkt i verksamheten. Chefer som finns geografiskt längre ifrån sina medarbetare tar sig tid att ta sig ut till verksamheten eller anstränger sig för att finnas tillgängliga på telefon eller e-post. Och därefter, vad är tydlighet?

Klarhet är ett mått på hur väl en bild eller ett ljud är upplöst. Ju högre klarhet, desto bättre upplösning.

Därmed, hur är man tydlig?

Det beror på vad man vill vara klar med. För att vara klar med en uppgift kan man följa några enkla steg:
1. Läs uppgiften noggrant.
2. Fråga eventuella kompletterande frågor till den som har gett uppgiften.
3. Gör en plan för hur man ska gå tillväga för att lösa uppgiften.
4. Börja lösa uppgiften enligt planen.
5. Kontrollera resultatet mot det förväntade resultatet.
6. om resultatet inte överensstämmer med förväntningarna: gå tillbaka till steg 3 och gör en ny plan.

By Lelah Tasker

Hur hittar man Bluetooth enheter? :: Hur kan man motivera sina medarbetare?
Användbara länkar