Hur gör jag ett linjediagram?
Skapa ett linjediagram
- Kopiera exempelkalkylbladets data till ett tomt kalkylblad eller öppna ett kalkylblad med de data som du vill rita i ett linjediagram.
- Markera de data du vill rita i linjediagrammet.
- Klicka på fliken Infoga och sedan på Infoga linje eller Områdesdiagram.
- Klicka på Linje med brytpunkter.
Med detta i åtanke, hur gör man ett diagram?
Skapa diagram
- Klicka på Utskriftslayout på Visa-menyn.
- Klicka på fliken Infoga och sedan på pilen bredvid Diagram.
- Klicka på en diagramtyp och dubbelklicka sedan på det diagram du vill lägga till.
- I Excel ersätter du exempeldata med de data som du vill rita i diagrammet.
Presentera information i ett stapeldiagram
- Excel 2016: Klicka på Infoga > ikonen Infoga stapeldiagram och välj önskad typ av stapeldiagram.
- Excel 2013: Klicka på Infoga > ikonen Infoga stapeldiagram och välj önskad typ av stapeldiagram.
Hur gör man ett diagram i PowerPoint?
Om du vill göra ett enkelt diagram från början i PowerPoint klickar du på Infoga > Diagram och väljer det diagram du vill ha. Gå till gruppen Illustrationer på fliken Infoga och klicka på Diagram. Klicka på pilarna för att bläddra igenom diagramtyperna i dialogrutan Infoga diagram. När är det lämpligt att använda ett linjediagram? Linjediagram används för att visa förändringar över tid. Cirkeldiagram används för att visa andelar av en helhet. Alla diagram går att rita för hand. För det mesta är det en fördel om du använder olika färger för att visa olika saker.
Vad finns det för olika diagram?
Det finns ett antal olika diagramtyper:
- Bubbeldiagram.
- Cirkeldiagram.
- Histogram.
- Kartogram.
- Linjediagram (ibland graf)
- Polärdiagram.
- Punktdiagram (en variant på linjediagram)
- Radardiagram (stundom spindelnätsdiagram)
Följaktligen, hur gör jag ett diagram i excel?
Skapa diagram
- Markera de data för vilka du vill skapa ett diagram.
- Klicka på INFOGA > Rekommenderade diagram.
- På fliken Rekommenderade diagram bläddrar du igenom listan med diagram som Excel rekommenderar för dina data och klickar på ett diagram för att se hur dina data kommer att se ut.
En fråga man också kan ställa är varför man använder stapeldiagram? Stapeldiagram är ett bra sätt att visa förhållanden mellan stora mängder data. De gör det också enkelt att se hur mycket varje kategori bidrar till den totala mängden.
Hur gör man ett stapeldiagram i Word?
För att göra en stapeldiagram i Word, följ dessa steg:
1. Öppna Word och skapa ett nytt dokument.
2. Klicka på "Infoga" och välj "Diagram" från menyn.
3. Välj stapeldiagrammet du vill använda och tryck på "OK".
4. En tom stapeldiagram kommer nu att visas i ditt dokument.
5. För att lägga till data till stapeldiagrammet, klicka på "Diagramdata".
6. I "Diagramdata" fönstret, klicka på "Flödesdiagram" fliken.
7. I "Flödesdiagram" fliken, klicka på "Ny serie" knappen.
8. I "Ny serie" dialogrutan, ange namnet på din nya serie och klicka på "OK".
9. I "Diagramdata" fönstret, klicka på "Värden" fliken.
10. I "Värden" fliken, ange värdena för din nya serie.
11. Klicka på "OK" för att stänga "Diagramdata" fönstret.
12. Stapeldiagrammet kommer nu att uppdateras med din nya data.
Similar articles
- Vad heter linjen i ett linjediagram?
- När är det bra att använda linjediagram?
- Vad gör ett möte till ett bra möte?
- Hur gör jag om ett dokument i Pages till PDF?
- Hur gör jag om jag glömt mitt Apple-ID och lösenord?
- Hur söker man ett ord i ett dokument?
- Hur söker man efter ett ord i ett dokument?
- Hur långt från ett ställe till ett annat?
- Hur överför man från ett Google-konto till ett annat?