Hem > V > Vad Är Grundkravet För Att Skydda Ett Varumärke?

Vad är grundkravet för att skydda ett varumärke?

Ett varumärke måste uppfylla två grundläggande krav. Det måste gå att återge grafiskt och ha så kallad särskiljningsförmåga. Med grafisk återgivning menas att varumärket ska kunna uppfattas med synsinnet och kunna återges på papper.

Läs mer

När är ett varumärke inarbetat?

Inarbetning betyder förenklat att tecknet är tillräckligt känt hos omsättningskretsen (varumärkeslagens allmänna beteckning för den kundkrets eller målgrupp som tecknet riktar sig till) så att det fungerar som just som ett varukännetecken. Ju mer känt ett varukännetecken är desto starkare blir skyddet. Därmed, hur fungerar varumärken? Ett varumärke är ett kännetecken för en produkt eller tjänst. Vill du skydda ditt varumärke i Sverige ansöker du om skydd hos Patent- och registreringsverket (PRV). En svensk varumärkesregistrering gäller i tio år och kan därefter förlängas tio år i taget.

Med detta i åtanke, vad är ett varumärkesintrång?

Varumärkesintrång. Om ett varumärke är skyddat för en vara eller tjänst så får ingen använda ett identiskt eller liknande märke för samma eller liknande varor och tjänster. Gör man det kan det innebära att man begår ett varumärkesintrång, enligt Varumärkeslagen. Vad kostar det att skydda ett varumärke? För ett företag som vill ha ett skydd i Sverige för sitt varumärke betalar i regel mellan 2 000 kronor till 6 000 kronor. Kostnaden kan, beroende på hur många klasser man vill registrera i, bli högre.

Med tanke på detta, vad innebär det att ha ett designskydd?

Ett designskydd, även begreppen formskydd och mönsterskydd används, skyddar utseende och form, men inte en produkts funktion eller den bakomliggande idén. Med ett designskydd får ingen annan tillverka, sälja eller importera kopior av den skyddade designen. Vad krävs det för att ett varumärke ska anses inarbetat? I 2§ 3st VmL framgår att inarbetning föreligger i de fall varumärket är känt inom en betydande del av omsättningskretsen. Ur rättspraxis framgår att sådan inarbetning föreligger om minst 30-35 procent av omsättningskretsen känner till varan.

Vad kan utgöra ett varumärke enligt varumärkeslagen?

4 § Ett varumärke kan bestå av alla tecken som har särskiljningsförmåga och som tydligt kan återges i Patent- och registreringsverkets varumärkesregister. Med tecken avses särskilt ord, inbegripet personnamn, samt figurer, bokstäver, siffror, färger, ljud och formen eller utstyrseln på en vara eller dess förpackning. Följaktligen, kan man hyra ut sitt varumärke?

Nej, det går inte att hyra ut ett varumärke. Ett varumärke är ett unikt identitetsmärke för en företag eller organisation och får inte förväxlas med andra varumärken. Därför är det inte möjligt att hyra ut ett varumärke till någon annan, eftersom det skulle innebära att man förlorar kontrollen över sin identitet.

Vad räknas som ett varumärke?

Ett varumärke är ett unikt märke eller symbol som används av en företagare för att identifiera sina produkter eller tjänster. Ett varumärke kan vara ett ord, en fras, en bild, ett mönster eller ett logo. Ett varumärke ger ägaren en exklusiv rätt att använda märket i förhållande till de produkter eller tjänster som det används för. Varumärkeslagen (1960:644) reglerar användningen av varumärken i Sverige.

By Rein Naveeda

Vad skiljer ett Patent från ett varumärke? :: Vad finns det för olika diagram?
Användbara länkar