Hem > H > Hur Fäster Man Rubrik I Excel?

Hur fäster man rubrik i Excel?

Låsa kolumner och rader i Excel

  1. Om du bara vill låsa en rad klickar du på Lås översta raden.
  2. Om du bara vill låsa en kolumn klickar du på Lås första kolumnen.
  3. Om du vill låsa mer än en rad eller kolumn, eller om du vill låsa både rader och kolumner samtidigt, klickar du på Lås fönsterrutor.

Läs mer

Hur kopplar man ihop celler i Excel?

Kombinera text från två eller fler celler i en cell

  1. Välj cellen där den sammanfogade texten ska placeras.
  2. Skriv = och markera den första cellen som du vill kombinera.
  3. Skriv & och använd citattecken med ett blanksteg.
  4. Markera nästa cell som du vill kombinera och tryck på Retur. En exempelformel kan vara =A2&" "&B2.
Dessutom, hur låser man en cell i excel? Låsa celler i Excel
  1. Markera de celler som du vill låsa.
  2. Klicka på Start och sedan på dialogruteikonen Formatera celler (pilen till höger om Justering i menyfliksområdet).
  3. Klicka på fliken Skydd, markera kryssrutan Låst och klicka på OK.

Hur döljer man rader i Excel?

Dölja eller visa rader eller kolumner

  1. Markera en eller flera kolumner och tryck på Ctrl om du vill markera ytterligare kolumner som inte är intilliggande.
  2. Högerklicka på de markerade kolumnerna och välj Dölj.
Vad betyder dollartecken i Excel? Om du vill behålla den ursprungliga cellreferensen när du kopierar den måste du "låsa" den genom att placera ett dollartecken ($) innan cellen och kolumnreferenserna. Då påverkas exempelvis inte formeln =$A$2+$B$2 när du kopierar den från C2 till D2. Det kallas för en absolut referens.

Hur sorterar man i Excel?

Sortera genom att ange kriterier

  1. Markera en cell någonstans i det område som du vill sortera.
  2. På fliken Data, i gruppen Sortera och filtrera klickar du på Sortera – popupfönstret Sortera visas.
  3. I listrutan Sortera efter markerar du den första kolumnen du vill sortera efter.
Man kan också fråga hur skriver man flera rader i en cell i excel? Om du vill lägga till avstånd mellan rader eller stycken med text i en cell använder du en tangentbordsgenväg för att lägga till en ny rad.
  1. Dubbelklicka på cellen som du vill infoga en radbrytning i.
  2. Klicka på den plats där du vill infoga radbrytningen.
  3. Infoga radbrytningen genom att trycka på ALT+RETUR.

Man kan också fråga hur delar man en cell i två excel?

Klicka på den cell i tabellen som du vill dela. Klicka på fliken Layout. Klicka på Dela celler i gruppen Sammanfoga. I dialogrutan Dela celler väljer du antalet kolumner och rader som du vill använda och klickar sedan på OK. Hur gör man en cell större i Excel?

För att öka storleken på en cell i Excel, högerklicka på cellen och välj "Format Cells" i snabbmenyn. Gå sedan till fliken "Alignment" och öka värdet för "Cell padding". Detta kommer att göra cellen större.

Hur Skrivskyddar man ett Excel dokument?

Det finns två sätt att skydda ett Excel-dokument från att skrivas över:
1. Du kan låsa hela dokumentet så att inga förändringar kan göras. För att göra detta, välj Arkiv > Alternativ > Lås dokumentet.
2. Du kan låsa enskilda celler så att de inte kan ändras. För att göra detta, högerklicka på den cell du vill låsa och välj Lås cell från snabbmenyn.

By Bearce

Hur mycket internet drar det att Internetdela? :: Kan man läsa tidningen på en läsplatta?
Användbara länkar