I / O
Står för "Input / Output" och uttalas helt enkelt "eye-oh." Datorer bygger på den grundläggande idén att varje ingång resulterar i en utdata. Om du till exempel kör ett ordbehandlingsprogram och skriver en mening på tangentbordet visas texten på skärmen. Tangentbordet är en inmatningsenhet och skärmen är en utmatningsenhet. Du kan också skriva ut texten med en skrivare, som är en annan utmatningsenhet. Datorns CPU hanterar alla I / O-operationer och skickar data som den mottar till rätt väg. Vägen kan vara till grafikkortet, till hårddisken eller till RAM-minnet, bara för att nämna några.
Portarna på utsidan av en dator kallas vanligtvis "I / O-portar" eftersom de är det som ansluter in- och utdataenheter till datorn. Programvaruutvecklare använder I / O för att beskriva hur ett program kommer att fungera, beroende på vad en användare anger. Om användaren till exempel trycker på mellanslagstangenten i ett spel, säg "Super Jumper Man, "kommer karaktären på skärmen att hoppa. Multiplicera det med flera tusen andra scenarier för användarinmatning och du har själv ett dataspel.