VRAM
Står för "Video Random Access Memory" och uttalas "V-RAM." System RAM är bra för att ladda och köra program, men när du behöver grafik, är VRAM där det är. Detta är minnet som används för att lagra bilddata som datorn visar; det fungerar som en buffert mellan processorn och grafikkortet. När en bild ska visas på skärmen läses bilden först av processorn och skrivs sedan till VRAM. Data konverteras sedan av en RAM digital-till-analog-omvandlare (RAMDAC) till analoga signaler som skickas till skärmen. Naturligtvis sker hela processen så snabbt att du inte märker det. Till skillnad från de flesta system-RAM är VRAM-chips dubbelporterade, vilket innebär att medan skärmen läser från VRAM för att uppdatera den för närvarande visade bilden skriver processorn en ny bild till VRAM. Detta förhindrar att skärmen flimrar mellan ritningen av bilder.
Det finns många olika typer av VRAM. En populär typ kallas SGRAM (Synchronous Graphics RAM). Det är en billig typ av RAM som är klocksynkroniserad. Detta innebär att data kan modifieras i en enda operation snarare än som en sekvens av läs-, skriv- och uppdateringsoperationer. Detta gör att bakgrund, förgrund och bildfyllningar kan hanteras mer effektivt. En annan typ av VRAM är Rambus Dynamic RAM (RDRAM). Den är designad av Rambus och inkluderar en egen Rambus-buss som påskyndar överföringen av data genom den. Videoredigeringsproffs gillar detta chip eftersom det är optimerat för videostreaming. En tredje typ av VRAM är Window RAM (WRAM). Denna högpresterande VRAM är dubbelporterad, har cirka 25% mer bandbredd än standard VRAM och kostar vanligtvis mindre. Slutligen finns det Multibank Dynamic RAM (MDRAM). Detta är också högpresterande VRAM, utvecklat av MoSys, som delar upp minnet i divisioner på 32 KB som kan nås individuellt. Detta gör minnesöverföringar effektivare och ökar den totala prestandan. En annan fördel med MDRAM är att den kan tillverkas med precis rätt minne för en given upplösning, så det är billigare att tillverka än de flesta andra typer av VRAM.