Hem : Programvaruvillkor : Markördefinition

Markör

Markören på skärmen kan indikera två saker: 1) där muspekaren är, eller 2) där nästa tecken som skrivs kommer att matas in i en textrad.

Muspekaren är oftast en pil som du kan använda för att peka på olika objekt på skärmen. När markören är över ett objekt kan du klicka eller dubbelklicka på musknappen för att utföra en åtgärd på det objektet (t.ex. att öppna ett program). Muspekaren kan ändras till andra bilder, till exempel en liten hand (när du rullar över en länk på en webbsida) eller ett timglas (när Windows "tänker" så hårt, låter det dig inte klicka på någonting) .

Textmarkören är vanligtvis en rak vertikal linje eller ett I-format objekt som blinkar i en textrad. Normalt när du skriver ett papper kommer markören att vara i slutet av raden eftersom du lägger till ny text i det okända vita området på sidan. Om du vill infoga ett ord eller en fras någon annanstans i en textrad kan du dock använda muspekaren för att klicka på den plats där du vill infoga texten. I de flesta ordbehandlingsprogram fortsätter textmarkören att blinka när du börjar skriva, men muspekaren försvinner tills du flyttar musen igen. Detta är för att undvika "markörförvirring", eftersom de flesta inte kan skriva och klicka på saker samtidigt.

TechLib - Tech Lib Computer Dictionary

Denna sida innehåller en teknisk definition av markören. Det förklarar i dataterminologi vad Cursor betyder och är ett av många programvaruuttryck i TechLib-ordlistan.

Alla definitioner på TechLib-webbplatsen är skrivna för att vara tekniskt korrekta men också lätta att förstå. Om du tycker att denna markördefinition är till hjälp kan du referera till den med citatlänkarna ovan.