Skrivbordspublicering
När dokument och bilder skrivs ut publiceras de. Innan datorer blev vanliga krävde publiceringsprocessen stora tryckpressar som kopierade och duplicerade sidor. För att skriva ut bilder och ord på samma sida måste texten och grafiken skrivas ut separat, klippas ut, placeras på ett enda ark, tejpas på plats och sedan kopieras och skrivas ut. Lyckligtvis datorer med grafiska användargränssnitt har aktiverat skrivbordspublicering, vilket gör att denna process kan göras elektroniskt.
Varje gång du använder en dator för att skapa ett utskrivbart dokument kan det betraktas som publicering på skrivbordet. Termen används emellertid oftast för professionell datorbaserad publicering. Skrivbordsutgivare använder program som Adobe InDesign och QuarkXpress för att skapa sidlayouter för dokument som de vill skriva ut. Dessa stationära publiceringsprogram kan användas för att skapa böcker, tidskrifter, tidningar, flygblad, broschyrer och många andra typer av tryckta dokument. Förläggare kan också använda program som Adobe Photoshop och Illustrator för att skapa utskrivbara bilder. Även ordbehandlingsprogram som Microsoft Word kan användas för grundläggande skrivbordspubliceringsändamål.
Komplett skrivbordspublicering innebär en kombination av typsättning (att välja typsnitt och textlayout), grafisk design, sidlayout (hur allt passar på sidan) och utskrift av dokumentet. Men som nämnts tidigare kan skrivbordspublicering också vara så enkelt som att skriva och skriva ut ett skolpapper. För att kunna publicera på skrivbordet behöver du bara en dator, bildskärm, skrivare och programvara som kan skapa ett utskrivbart dokument. Även om det kan kosta mer än en penna och papper, är det verkligen billigare än en tryckpress!