Hem : Programvaruvillkor : Definition av DirectX

DirectX

DirectX är en uppsättning standardkommandon och funktioner som programutvecklare kan använda när de skapar sina program. Medan alla Windows-baserade program kan innehålla DirectX-kommandon används de vanligtvis i videospel. Till exempel kan utvecklare använda DirectX för att styra videouppspelning, ljudeffekter och perifer inmatning (t.ex. tangentbord, mus eller joystick). Genom att integrera DirectX-funktioner i ett datorspel kan programmerare använda fördefinierade kommandon för att hantera video och ljud i sitt spel samt användarinmatning. Detta gör det lättare för programmerare att utveckla videospel och hjälper också spelen att se mer enhetliga ut, eftersom DirectX-spel använder många av samma kommandon.

Tekniskt är DirectX känt som ett applikationsprogrammeringsgränssnitt (API), som består av fördefinierade funktioner och kommandon. För att skapa program som använder DirectX måste programutvecklare använda DirectX-programvaruutvecklingssatsen, tillgänglig från Microsoft. De flesta användare behöver dock bara DirectX "End-User Runtime" installerat på sin dator för att kunna köra DirectX-aktiverad programvara. DirectX API är tillgängligt för Windows-programvara och Xbox-videospel.

TechLib - Tech Lib Computer Dictionary

Denna sida innehåller en teknisk definition av DirectX. Det förklarar i dataterminologi vad DirectX betyder och är ett av många programvaruuttryck i TechLib-ordlistan.

Alla definitioner på TechLib-webbplatsen är skrivna för att vara tekniskt korrekta men också lätta att förstå. Om du tycker att denna DirectX-definition är till hjälp kan du referera till den med citatlänkarna ovan.