Real-Time
När en händelse eller funktion behandlas omedelbart sägs den inträffa i realtid. Att säga att något sker i realtid är detsamma som att säga att det händer "live" eller "on-the-fly." Till exempel återges grafiken i ett 3D-actionspel i realtid av datorns grafikkort. Det betyder att grafiken uppdateras så snabbt att det inte finns någon märkbar fördröjning för användaren. Medan vissa datorsystem kanske kan återge fler bilder per sekund än andra system, bearbetas grafiken fortfarande i realtid.
Även om videospel ofta kräver rendering i realtid återges inte all grafik i realtid. Till exempel, vissa komplexa 3D-modeller och animationer som skapats för filmer återges inte i realtid, utan istället återges i ett datorsystem så att de kan spelas upp i realtid. Eftersom grafikkort blir allt snabbare kan de återge vissa 3D-animationer i realtid som tidigare skulle behöva göras i förväg.
Realtid beskriver också vägen streaming media bearbetas. Istället för att vänta på att en fil ska laddas ner helt, spelas informationen upp när den laddas ner. Detta möjliggör att nyhetssändningar, ljudklipp och annan strömmande ljud- och videodata kan spelas live från Internet. Tack vare bearbetning i realtid kan människor få tillgång till information utan att behöva vänta på den. Detta är en viktig fördel eftersom det idag är allt som tar längre än 5 sekunder.