SEO
Står för "Sökmotoroptimering." Nästan alla webbansvariga vill att hans eller hennes webbplats ska visas i topplistorna för alla de stora sökmotorerna. Säg till exempel att Bob driver en fotbollsbutik online. Han vill att hans webbplats ska visas i de bästa listorna när någon söker efter "fotbollsskor". Sedan får han fler leads från sökmotorer, vilket innebär mer trafik, mer försäljning och mer intäkter. Problemet är att det finns tusentals andra fotbollssidor, vars webbansvariga hoppas på samma sak. Det är där sökmotoroptimering, eller SEO, kommer in.
SEO innebär ett antal justeringar av HTML på enskilda webbsidor för att uppnå en hög sökmotorranking. Först måste sidans titel innehålla relevant information om sidan. I det föregående exemplet kan Bobs hemsida ha titeln "Bob's Soccer Store - Soccer Shoes and Equipment." Titeln är den viktigaste delen av SEO, eftersom den berättar för sökmotorn exakt vad sidan handlar om. Inom Bobs hemsida skulle det vara bra att upprepa orden "fotboll" och "fotbollsskor" några gånger, eftersom sökmotorer också skannar texten på de sidor de indexerar.
Äntligen finns det Metataggar. Dessa HTML-taggar kan verkligen skilja din webbplats från resten av högen. De META-taggar som de flesta sökmotorer läser är beskrivning och nyckelord taggar. I beskrivningstaggarna bör du skriva en kort beskrivning av webbsidan. Det bör vara liknande men mer detaljerat än titeln. Inom nyckelordstaggarna bör du lista 5-20 ord som hänför sig till sidans innehåll. Att använda META-taggar kan öka din sökmotorrankning avsevärt.
Så vad händer när en massa webbplatser alla har liknande titlar, innehåll och META-taggar? Tja, de flesta sökmotorer väljer att lista de mest populära sajterna först. Men hur kommer du in på de mest populära sajterna? Det bästa sättet är att skicka din webbplats till webbkataloger (inte bara sökmotorer) och få andra webbplatser att länka till din. Det kan vara en lång stigning till toppen, men din uthållighet kommer att löna sig.