Vilken påverkan har organisationskulturen på ledarskapet?
För att få organisationen att arbeta mot samma mål i en förändringsprocess är det av betydande vikt att de anställda tar till sig och accepterar de normer och värderingar som råder på arbetsplatsen. Det är detta som lägger grunden för en stark relation mellan ledare och anställda vilket stärker organisationskulturen.
Därmed, vad menas med en organisations struktur?
En organisationsstruktur beskriver hur en viss organisation ser ut, vilka roller och ansvarsområden som finns och hur kommunikationen fungerar och löper mellan olika delar av organisationen. Därmed, när man analyserar organisationer brukar man göra det ur tre perspektiv vilka? Enligt honom var det av rationella skäl eftersom man hade gemensamma mål så blev detta medlet för att nå dessa. Tre stora teorier inom sociologin har använts för att studera en stor mängd sociala fenomen inklusive organisationer. Dessa tre är Strukturell funktionalism, konfliktteorin och symbolisk interaktion.
Hur organisationen påverkar verksamheten?
Allt hänger ihop och eftersom medarbetarna faktiskt är verksamheten blir ledarens förmåga att leda och utveckla medarbetarna avgörande för att företag och organisationer skall nå sina affärs- respektive verksamhetsmål. Att ha ett chefsuppdrag innebär en formell position i en organisation. Vad är organisationens huvuduppgift? En samling människor som beslutat sig för att verka tillsammans för att nå ett eller flera för dem kända mål. Ett system av roller som knyts samman med kommunikationsvägar för att hjälpa deltagarna att gemensamt uppnå vissa bestämda mål. Ett medvetet, stabilt och målinriktat samarbete mellan människor.
Följaktligen, varför är det svårt att se och förstå en organisations kultur?
Det är väldigt svårt att beordra fram en viss kultur på arbetsplatsen och det är inte ovanligt med mindre subkulturer inom organisationen. En subkultur i ett företag kan innebära outtalade normer för hur du ska agera eller vara för att blir accepterad av gruppen eller delar av gruppen. På vilket sätt påverkas ledarskapet av den omgivande kulturen förklara och ge exempel? När ledarskapet skiljer sig från de kulturella förväntningarna och de anställdas värderingar riskerar de anställda att känna sig missnöjda, distraherade, obekväma och oengagerade vilket kan bidra till att de presterar sämre.
Därefter, hur kan ledarskap och kommunikation bidra till att utveckla organisationskulturen inom organisationen?
Att som ledare kunna kommunicera med olika typer av individer har visat sig vara mycket viktigt för att skapa en gemenskap. Det är denna gemenskap som möjliggör organisationskulturen som tillsammans skapas, och upprätthålls av alla medlemmar. Med hänsyn till detta, vilken organisationsform är bäst?
Det finns inget slutgiltigt svar på denna fråga eftersom det beror på ett antal faktorer, bland annat företagets storlek och karaktär, vilken sektor det är verksamt inom och var verksamheten är geografiskt belägen. Några vanliga organisationsformer är dock enmansföretag, partnerskap, aktiebolag och bolag.
Vilka organisationsstrukturer finns det?
Det finns fyra vanliga typer av organisationsstrukturer: funktionella strukturer, avdelningsstrukturer, matrisstrukturer och platta strukturer.
Funktionella organisationer bygger på att en organisation delas upp i mindre grupper utifrån specialiserade funktionsområden, t.ex. marknadsföring, försäljning, ekonomi och produktion. Den största fördelen med en funktionell organisation är att den ger möjlighet till tydliga gränser för befogenheter, ansvar och kommunikation.
Divisionella organisationer bygger på att en organisation delas upp i mindre grupper, så kallade divisioner, baserat på produktlinjer, geografiska områden eller kundtyper. Den största fördelen med en divisionsorganisation är att den möjliggör större flexibilitet och anpassningsförmåga.
Matrisorganisationer bygger på att en organisation delas upp i både funktionella grupper och avdelningsgrupper. Den främsta fördelen med en matrisorganisation är att den möjliggör bättre kommunikation och samordning mellan olika grupper.
Platta organisationer bygger på att en organisation har en mycket platt hierarki. Den främsta fördelen med en platt organisation är att den möjliggör större kreativitet och innovation.
Similar articles
- Vad har sociala medier för påverkan på oss?
- Vad finns det för kritik mot det transformativa ledarskapet?
- Vilken organisationsform har Khb Reklam AB redogör för denna organisationsform vilka för och nackdelar har den jämför den med annan organisationsform?
- Vilken server har Hotmail?
- Vilken nytta har projektledaren av att veta den kritiska linjen i sin projektplanering?
- Hur kan jag se vilken webbläsare jag har?
- Vilken fastighetsbeteckning har bostaden?
- Hur kan man se vilken processor man har?
- Vilken version av Adobe Reader har jag?