Artificiell intelligens
Artificiell intelligens, eller AI, är förmågan hos a dator att agera som en människa. Den har flera applikationer, inklusive programvara simuleringar och robotik. Artificiell intelligens används dock oftast i videospel, där datorn är gjord för att fungera som en annan spelare.
Nästan alla videospel innehåller någon nivå av artificiell intelligens. Den mest grundläggande typen av AI producerar karaktärer som rör sig i standardformationer och utför förutsägbara åtgärder. Mer avancerad artificiell intelligens gör att datorpersoner kan agera oförutsägbart och fatta olika beslut baserat på en spelares handlingar. Till exempel, i en förstapersonsskjutare (FPS) kan en AI-motståndare gömma sig bakom en mur medan spelaren vänder mot honom. När spelaren vänder sig bort kan AI-motståndaren attackera. I moderna videospel kan flera AI-motståndare till och med arbeta tillsammans, vilket gör spelet ännu mer utmanande.
Artificiell intelligens används i ett brett utbud av videospel, inklusive brädspel, sidrullar och 3D-actionspel. AI spelar också en stor roll i sportspel, som fotboll, fotboll och basket. Eftersom tävlingen bara är lika bra som datorns artificiella intelligens är AI en avgörande aspekt av spelets spelbarhet. Spel som saknar en sofistikerad och dynamisk AI är lätta att slå och är därför mindre roliga att spela. Om den artificiella intelligensen är för bra kan ett spel vara omöjligt att slå, vilket skulle vara nedslående för spelare. Därför spenderar videospelutvecklare ofta lång tid på att skapa den perfekta balansen mellan artificiell intelligens för att göra spelen både utmanande och roliga att spela. De flesta spel innehåller också olika svårighetsgrader, som Easy, Medium och Hard, vilket gör det möjligt för spelare att välja en lämplig nivå av artificiell intelligens att spela mot.