Hem : Internetvillkor : CPA-definition

CPA

Står för "Cost Per Action" och används i onlineannonsering. CPA definierar hur mycket intäkter en utgivare får när en användare klickar på en annons på sin webbplats och slutför sedan en viss åtgärd. Till exempel kan en utgivare placera en banner eller textlänk från en annonsör på sin webbplats. När en användare klickar på länken dirigeras hon till annonsörens webbplats. Hon kan då bli ombedd att fylla i ett formulär eller göra en undersökning. Om hon fyller i formuläret eller undersökningen har åtgärden slutförts och annonsören betalar utgivaren ett visst belopp baserat på CPA.

CPA och CPL (kostnad per lead) används ofta omväxlande, även om CPA är mer generiskt.

TechLib - Tech Lib Computer Dictionary

Denna sida innehåller en teknisk definition av CPA. Det förklarar i dataterminologi vad CPA betyder och är en av många Internettermer i TechLib-ordlistan.

Alla definitioner på TechLib-webbplatsen är skrivna för att vara tekniskt korrekta men också lätta att förstå. Om du tycker att denna CPA-definition är till hjälp kan du referera till den med citatlänkarna ovan.