Hem : Internetvillkor : CPL-definition

CPL

Står för "Cost Per Lead" och används i onlineannonsering. CPL definierar hur mycket intäkter en utgivare får när han skapar en lead för en annonsör. Exempelvis kan utgivaren placera en annons för en investeringswebbplats på sin webbplats. Om en användare klickar på annonslänken dirigeras hon till annonsörens webbplats där hon kan registrera sig för ett investeringskonto. Om hon väljer att registrera sig har en lead skapats och utgivaren får ett visst belopp baserat på CPL.

CPL och CPA (kostnad per åtgärd) används ofta omväxlande, även om CPL är mer specifikt.

TechLib - Tech Lib Computer Dictionary

Denna sida innehåller en teknisk definition av CPL. Det förklarar i dataterminologi vad CPL betyder och är ett av många Internettermer i TechLib-ordlistan.

Alla definitioner på TechLib-webbplatsen är skrivna för att vara tekniskt korrekta men också lätta att förstå. Om du tycker att denna CPL-definition är till hjälp kan du referera till den med citatlänkarna ovan.