CPM
Står för "Kostnad per 1,000 1,000 visningar" och används i onlineannonsering. CPM definierar kostnaden som en annonsör betalar för XNUMX visningar av en annons, t.ex. bannerannons eller annan kampanj. Ett intryck räknas varje gång en annons visas.
Medan vissa annonsörer betalar utgivare ett belopp baserat på intryck, betalar de flesta annonsörer för enskilda klick eller leads som genereras från deras annonser. Därför kan det i webbannonsering vara mer effektivt att mäta lön per klick (PPC) eller betala per bly (PPL) priser. Hur som helst är annonsörens mål att generera så många leads som möjligt genom att hålla priserna så låga som möjligt.
Webbförlag använder också CPM för att mäta intäkterna per 1,000 1,000 visningar. Även om detta tekniskt sett borde vara "intäkt per XNUMX visningar" eller RPManvänds ofta termerna CPM och RPM omväxlande ur förlagets perspektiv.