Hem : Internetvillkor : CPM-definition

CPM

Står för "Kostnad per 1,000 1,000 visningar" och används i onlineannonsering. CPM definierar kostnaden som en annonsör betalar för XNUMX visningar av en annons, t.ex. bannerannons eller annan kampanj. Ett intryck räknas varje gång en annons visas.

Medan vissa annonsörer betalar utgivare ett belopp baserat på intryck, betalar de flesta annonsörer för enskilda klick eller leads som genereras från deras annonser. Därför kan det i webbannonsering vara mer effektivt att mäta lön per klick (PPC) eller betala per bly (PPL) priser. Hur som helst är annonsörens mål att generera så många leads som möjligt genom att hålla priserna så låga som möjligt.

Webbförlag använder också CPM för att mäta intäkterna per 1,000 1,000 visningar. Även om detta tekniskt sett borde vara "intäkt per XNUMX visningar" eller RPManvänds ofta termerna CPM och RPM omväxlande ur förlagets perspektiv.

TechLib - Tech Lib Computer Dictionary

Denna sida innehåller en teknisk definition av CPM. Det förklarar i dataterminologi vad CPM betyder och är ett av många Internettermer i TechLib-ordlistan.

Alla definitioner på TechLib-webbplatsen är skrivna för att vara tekniskt korrekta men också lätta att förstå. Om du tycker att denna CPM-definition är till hjälp kan du referera till den med citatlänkarna ovan.