PPL
Står för "Pay Per Lead." PPL liknar CPL, men mäter kostnaden per lead ur annonsörens perspektiv. Till exempel, om en annonsör betalar $ 500 för 1,000 leads, är annonsörens genomsnittliga PPL $ 0.50 ($ 500? 1000). Leads kan vara allt från grundläggande sidvisningar till produktköp eller nya tjänstregistreringar. Leads som genererar mer intäkter har i allmänhet en högre PPL.
Annonsörer övervakar ofta PPL för att mäta effektiviteten hos vissa annonser. Genom att jämföra den genomsnittliga intäkten per lead till PPL-kostnaden kan annonsören avgöra om annonserna ökar eller minskar vinsten. Till exempel, om en genomsnittlig avkastning på en lead är 0.80 $ och PPL är $ 0.50, finns det en genomsnittlig vinst på 0.30 $ per annons. Men om den genomsnittliga avkastningen är mindre än 0.50 dollar, bör annonserna ändras eller stoppas eftersom potentiella kunder kostar mer än de intäkter de genererar.
"PPL" används också i onlinechatt som en förkortning för "människor".