Hem : Tekniska termer : IVR-definition

IVR

Står för "Interaktivt röstsvar". IVR är en telefoniteknik som kan läsa en kombination av pekton och röstinmatning. Det ger användarna möjlighet att komma åt en databas med information via telefon. Ett typiskt IVR-system har flera menyer med förinspelade alternativ som den som ringer kan välja mellan. Medan många val är lika grundläggande som att välja ett nummer, kan vissa alternativ kräva att den som ringer talar detaljerad information såsom hans namn eller kontonummer. Denna ingång läses av IVR-systemet och används för att komma åt lämplig information i databasen.

Till exempel kan en bank ha ett IVR-system som gör det möjligt för medlemmar att ringa in och kontrollera deras saldo eller senaste transaktioner. Kreditkortsföretag och aktiemäklare använder också IVR-system för att ge användare tillgång till information från sitt konto. Tekniken kan också användas för andra ändamål som telefonundersökningar, kontroll av filmtider och vidarebefordran av callcenter. Eftersom den som ringer kan svara på förinspelade meddelanden så är det nästan som att prata med en annan människa att använda ett IVR-system. Det är så länge det förstår dig.

TechLib - Tech Lib Computer Dictionary

Denna sida innehåller en teknisk definition av IVR. Det förklarar i dataterminologi vad IVR betyder och är ett av många tekniska termer i TechLib-ordlistan.

Alla definitioner på TechLib-webbplatsen är skrivna för att vara tekniskt korrekta men också lätta att förstå. Om du tycker att denna IVR-definition är till hjälp kan du referera till den med citatlänkarna ovan.