SOA
Står för "Service Oriented Architecture." När företag växer lägger de ofta till nya produkter och tjänster. Även om dessa tillägg kan bidra till att göra verksamheten större är det ofta svårt att implementera dem på ett effektivt sätt. Målet med SOA är att göra det enkelt för företag att växa och lägga till nya tjänster.
Den serviceorienterade arkitekturen bygger på komponenter som fungerar sömlöst med varandra. Till exempel säljer ett företag kläder via en onlinebutik. Efter några månader med framgångsrik försäljning beslutar företaget att lägga till en smyckeavdelning. En SOA-komponent lägger bekvämt till ett nytt avsnitt i butiken, i det här fallet, speciellt för smycken. Företaget vill sedan lägga till nya fraktalternativ. En SOA-fraktkomponent gör det enkelt att lägga till de nya fraktalternativen som att markera några rutor i en administrativ kontrollpanel. Inledningsvis erbjöd företaget endast e-poststöd, men beslutade senare att lägga till telefonsupport skulle vara fördelaktigt. En telefonsupportkomponent gör det möjligt för telefonrepresentanterna att slå upp kundorder på samma sätt som e-postsupport-specialisterna kunde.
I grund och botten gör SOA det möjligt för ett företag att lägga till nya funktioner och tjänster utan att behöva skapa dem från grunden. Istället kan de läggas till eller modifieras efter behov, vilket gör det enkelt och effektivt att expandera verksamheten. Eftersom många produkter och tjänster nu erbjuds via webben inkluderar de flesta SOA-lösningar webbaserade implementeringar.