Hur sortera kolumner i Excel?
Markera en cell i den kolumn du vill sortera. Klicka på Sortera i gruppen Sortera och filtrera på fliken Data. I dialogrutan Sortera går du in under Kolumn och väljer den kolumn du vill sortera efter en anpassad lista i rutan Sortera efter eller Sedan efter.
Hur filtrera Excel?
Filtrera ett dataområde
- Markera en cell i området.
- Välj Data > Filter.
- Välj pilen i kolumnrubriken .
- Välj Textfilter eller Talfilter och välj sedan en jämförelse, till exempel Mellan.
- Ange filtervillkor och välj OK.
Om du vill ta bort filter helt går du till fliken Data och klickar på knappen Filter eller använder kortkommandot Alt+D+F+F.
Och därefter, hur lägger man till sortering i excel?
Sortera genom att ange kriterier
- Markera en cell någonstans i det område som du vill sortera.
- På fliken Data, i gruppen Sortera och filtrera klickar du på Sortera – popupfönstret Sortera visas.
- I listrutan Sortera efter markerar du den första kolumnen du vill sortera efter.
Följaktligen, hur sorterar man i storleksordning i excel?
Markera en enskild cell i den kolumn du vill sortera. Klicka på Sortera från A till ö om du vill sortera i stigande ordning (A till Ö) eller minst till störst siffra. Klicka på Sortera Ö till A om du vill sortera i fallande ordning (Ö till A eller störst till minst). Följaktligen, hur tar man bort dubbletter i excel? I Excel finns det flera sätt att filtrera efter unika värden – eller ta bort dubblettvärden:
- Om du vill filtrera efter unika värden klickar du på Data > sortera & filter > Avancerat.
- Om du vill ta bort dubblettvärden klickar du > Dataverktyg och > Ta bort dubbletter.
Hur låser man en cell i Excel?
Låsa celler i Excel
- Markera de celler som du vill låsa.
- Klicka på Start och sedan på dialogruteikonen Formatera celler (pilen till höger om Justering i menyfliksområdet).
- Klicka på fliken Skydd, markera kryssrutan Låst och klicka på OK.
Det finns flera sätt att sortera datum i Excel. Den enklaste metoden är att använda sorteringsfunktionen i Excel. För att göra detta, markera alla celler som innehåller datum. Klicka sedan på "Sortera" -knappen i verktygsfältet ovanför arbetsboken. I "Sortera efter"-listrutan, välj "Datum". I "Sortera i"-listrutan, välj "Stigande". Klicka sedan på "OK".
Med hänsyn till detta, vad menas med stigande ordning?
Ordningen från lägsta till högsta.
Similar articles
- Hur sortera datum i Excel?
- Varför kan jag inte sortera i Excel?
- Varför går det inte att Sortera i Excel?
- Hur slår man ihop två kolumner i Excel?
- Hur gör man en ny kolumner i Excel?
- Kan man sortera mail i Gmail?
- Kan inte sortera i Pivot?
- Hur gör man i Word för att få 2 kolumner?
- Kan inte centrera över kolumner?