Hem > r > Är Leken Hotad I Dagens Förskola När Lpfö18 Trycker På Undervisning Och Digitalisering?

Är leken hotad i dagens förskola när lpfö18 trycker på undervisning och digitalisering?

Nilsen (2018, s. 16) beskriver att pedagoger känner sig osäkra och oförberedda inför den digitalisering som sker, samtidigt som de även är oroliga över att de digitala verktygen är ett hot mot leken och det lärande som sker i leken. Vidare redogör Nilsen (2018, s.

Läs mer

Hur kan man använda digitala medier i ditt arbete som pedagog?

De digitala verktygen förstärker och stödjer viktiga värden som pedagogerna vill att barnen ska tillägna sig. Fantasi (som utvecklar problemlösningar) används i samtalen och reflektionerna med barnen. Sakta och på djupet förstår barnen hur saker och ting hänger ihop. Vad är Digitalitet i förskolan? Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva, gestalta och kommunicera genom olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. Detta inbegriper att barnen ska få möjlighet att konstruera, forma och skapa genom att använda olika material och tekniker såväl digitala som andra.

Därefter, vad säger studier om barns användande av digitala medier?

I läroplanen för förskolan som träder i kraft i juli 2019 står det att utbildningen ska "ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens". Detta har man redan anammat på olika sätt i många förskolor. Men WHO´s råd lyder att de minsta inte ska hålla på med digitala medier över huvud taget. På motsvarande sätt, vad säger läroplanen om digitalisering? Vad säger läroplanen? (Lpfö 18) att barnen ska få förutsättningar att utveckla digital kompetens, och att de ska få använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar lärande. Förskolan ska även ge barn kunskaper för att kritiskt kunna granska information.

Vad står det i läroplanen om digitalisering?

Digital kompetens i läroplaner

Skolverket definierar fyra aspekter av digital kompetens: Att kunna förstå hur digitaliseringen påverkar samhället och individen. Att kunna använda och förstå digitala verktyg och medier. Att ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik.
Vad är digitalt meningsskapande? Undervisning med digitala verktyg i förskolan handlar inte om tekniken i sig – datorer, lärplattor och olika appar – utan om hur de kan bidra till lärande och meningsskapande. För barnen innebär det en möjlighet att skapa förståelse för omvärlden och att uttrycka sina tankar på många olika sätt.

Därefter, vad är viktigt för den vuxne att tänka på när man jobbar med digitala medier i förskolan?

Barn har rätt till sin kroppsliga och personliga integritet. Det är viktigt att tänka på när man arbetar med eller använder sig av exempelvis foto och film på förskolan. Både vuxna och barn behöver reflektera över och utveckla ett ansvarsfullt sätt till bilder, film och annan dokumentation som visar personer. Hur digitala medier fungerar och hur man kan använda tekniken i undervisningen?

Digitala medier fungerar genom att lagra data i ett digitalt format. Dessa data kan nås av datorer och andra enheter som kan läsa digitala data. För att använda digitala medier i undervisningen kan lärare använda programvaror som gör det möjligt för dem att skapa och leverera innehåll till sina elever. Dessutom kan digitala medier användas för att skapa digitala portföljer eller uppgifter som kan lämnas in och betygsättas online.

Man kan också fråga vad är digitalitet?

I sin bredaste bemärkelse är digitalitet användningen av digital teknik för att förändra en process eller skapa en ny. Det kan handla om allt från att använda en dator för att hantera lagerhållning till att använda 3D-utskrift för att skapa proteser.

By Jean-Claude

Var hittar man gamla tidningsartiklar? :: Hur lång tid tar det att lära sig ett nytt språk?
Användbara länkar