Graymail
Graymail beskriver e-mail meddelanden som i allmänhet är oönskade men inte passar definitionen av skräppost. Till skillnad från skräppost innehåller gråmail meddelanden från e-postlistor och nyhetsbrev som du legitimt har registrerat dig för att få. Med tiden kan dessa meddelanden börja störa din inkorgen och kan lätt förväxlas med skräppost.
Termen "gråpost" myntades av Microsoft Hotmail-teamet 2011, då företaget introducerade nya metoder för att filtrera inkommande meddelanden. Graymail skiljer sig från skräppost på följande sätt:
- E-postmeddelandet begärs. Du begär att få gråpost genom att välja direkt eller indirekt. Till exempel prenumererar en direkt metod på en e-postlista. En indirekt metod är att ange din e-postadress när du registrerar dig hos en e-handel webbsajt.
- E-postmeddelandet är legitimt. Graymail-meddelanden skickas av ansedda källor som värdesätter deras förhållande till mottagaren. Meddelandena innehåller vanligtvis ett prenumerationsalternativ, vilket respekteras av avsändaren.
- E-postinnehållet är riktat till specifika användare. Graymail-meddelanden innehåller vanligtvis innehåll som är specifikt för dina intressen. Medan e-postmeddelandena kan innehålla text som liknar skräppostmeddelanden, såsom specialerbjudanden och kampanjer, riktas erbjudandena till dig och andra specifika användare.
Baserat på Microsofts forskning utgör nyhetsbrev och specialerbjudanden majoriteten av meddelanden i den genomsnittliga användarens inkorg. Genom att identifiera dessa meddelanden som gråpost kan Hotmail filtrera dem på rätt sätt. Detta inkluderar att flytta nyhetsbrev till en specifik kategori "Nyhetsbrev" och tillhandahålla ett "Schemaläggningsverktyg" som flyttar eller tar bort föråldrade e-postkampanjer.