Hem : Tekniska termer : Grafikdefinition

Grafiken

En grafik är en bild eller en visuell representation av ett objekt. Därför är datorgrafik helt enkelt bilder som visas på en datorskärm. Grafik kontrasteras ofta med text, som består av tecken, som siffror och bokstäver, snarare än bilder.

Datorgrafik kan vara antingen två eller tredimensionell. Tidiga datorer stödde bara 2D monokrom grafik, vilket betyder att de var svarta och vita (eller svarta och gröna, beroende på bildskärm). Så småningom började datorer stödja färgbilder. Medan de första maskinerna bara stödde 16 eller 256 färger, kan de flesta datorer nu visa grafik i miljoner färger.

2D-grafik finns i två smaker - raster och vektor. Rastergrafik är den vanligaste och används för digitala foton, webbgrafik, ikoneroch andra typer av bilder. De består av ett enkelt rutnät av pixlar, som var och en kan ha olika färger. Vektorgrafik å andra sidan består av banor, som kan vara linjer, former, bokstäver eller andra skalbara objekt. De används ofta för att skapa logotyper, skyltar och andra typer av ritningar. Till skillnad från rastergrafik kan vektorgrafik skalas till en större storlek utan att kvaliteten tappas.

3D-grafik började bli populär på 1990-talet, tillsammans med 3D-rendering programvara som CAD och 3D-animationsprogram. År 2000 hade många videospel börjat integrera 3D-grafik, eftersom datorer hade tillräckligt med processorkraft för att stödja dem. Nu har de flesta datorer nu en 3D grafikkort som hanterar all 3D-bearbetning. Detta tillåter även grundläggande hemsystem att stödja avancerade 3D-spel och applikationer.

TechLib - Tech Lib Computer Dictionary

Denna sida innehåller en teknisk definition av grafik. Det förklarar i dataterminologi vad grafik betyder och är ett av många tekniska termer i TechLib-ordlistan.

Alla definitioner på TechLib-webbplatsen är skrivna för att vara tekniskt korrekta men också lätta att förstå. Om du tycker att denna grafikdefinition är till hjälp kan du referera till den med citatlänkarna ovan.