RPM
Står för "Intäkt per 1,000 XNUMX visningar." RPM liknar CPM, men mäter intäkterna från 1,000 XNUMX annonser intryck istället för kostnaden för annonserna. Därför, även om CPM vanligtvis mäts av annonsörer, övervakas RPM av utgivare.
Till exempel har en utgivare en webbplats som får 5,000 sidvisningar varje dag. Om annonserna på webbplatsen genererar totalt $ 25.00 i dagliga intäkter har webbplatsen en RPM på $ 5.00 ($ 25? 5). Webbförlag använder RPM som ett sätt att mäta hur effektiva annonser är för att generera intäkter. Om vissa annonser genererar lågt varvtal kommer publicister troligen att byta till olika annonser som ger högre varvtal och högre intäkter. RPM används inte bara i onlineannonsering utan mäts också i flera andra typer av reklammedier.
Även om det är något förvirrande är RPM och CPM ofta omväxlande. Medan CPM står för "Kostnad per 1,000 XNUMX visningar" används den vanligtvis synonymt med RPM för att beskriva den genomsnittliga intäkten ur förlagets perspektiv.