Hem : Programvaruvillkor : Definition av Direct3D

Direct3D

Direct3D är ett applikationsprogramgränssnitt (API) utvecklat av Microsoft som tillhandahåller en uppsättning kommandon och funktioner för att manipulera 3D-objekt. Genom att använda Direct3D-kommandon kan mjukvaruutvecklare dra nytta av många förskrivna funktioner. Detta gör det möjligt för programmerare att skriva betydligt mindre kod än om de skulle skriva alla funktioner från grunden. Direct3D gör det relativt enkelt att hantera tredimensionella objekt, inklusive belysning och skuggor.

För att ett program ska kunna använda Direct3D-kommandon måste datorns grafikkort eller grafikacceleratorenhet stödja Direct3D. Lyckligtvis erbjuder nästan alla grafikkort gjorda för datorer Direct3D-stöd. Medan många videospel och andra program använder Direct3D, OpenGL är en vanligare standard.

TechLib - Tech Lib Computer Dictionary

Denna sida innehåller en teknisk definition av Direct3D. Det förklarar i dataterminologi vad Direct3D betyder och är en av många programvaruord i TechLib-ordlistan.

Alla definitioner på TechLib-webbplatsen är skrivna för att vara tekniskt korrekta men också lätta att förstå. Om du tycker att denna Direct3D-definition är till hjälp kan du hänvisa till den med citatlänkarna ovan.