Hem : Internetvillkor : Definition av direkt digital marknadsföring

Direkt digital marknadsföring

Direkt digital marknadsföring, även känd som "DDM", är en typ av marknadsföring som görs uteslutande genom digital betyder. Det kan användas för att komplettera eller till och med ersätta traditionella fysiska marknadsföringsstrategier. De främsta kanalerna för direkt digital marknadsföring inkluderar e och den web.

Medan de flesta av oss fortfarande får ett överflöd av fysiskt marknadsföringsmaterial i våra brevlådor varje vecka, har många av dessa utskick ersatts av e-post. Genom att använda e-postmarknadsföring kan företag drastiskt sänka sina utskickskostnader, eftersom kostnaden för att skicka e-postmeddelanden i princip är gratis. Jämför detta med utskick av fysiska broschyrer som kan kosta 0.50 USD per mottagare. Om ett företag skickar ut en miljon utskick kan användningen av e-post spara 500,000 XNUMX dollar i utskick.

Även om e-postmarknadsföring är en stor tillgång för många företag, kan den också missbrukas. Eftersom det inte kostar något att skicka e-postmeddelanden är det möjligt att distribuera oönskade meddelanden till stora listor över mottagare utan kostnad. Denna typ av oönskad elektronisk skräppost har blivit allmänt känd som "skräppost. "Lyckligtvis har skräppostfilter bidragit till att minska effekten av dessa meddelanden för de flesta användare. Många företag och organisationer erbjuder också ett" avanmälan "-alternativ i sina utskick, vilket gör det möjligt för användare att ta bort sig själva från e-postlistorna.

Nätet är ett annat populärt medium för direkt digital marknadsföring. Många företag annonserar nu på webbplatser via bannerannonser, textlänkar och andra typer av annonser. Genom att använda webbmarknadsföring kan företag leda besökare direkt till sin webbplats med ett enda klick. Detta ger en konkret fördel jämfört med tryck- och tv-reklam, vilket kanske inte helt fångar tittarens intresse. Dessutom kan företag rikta in sina annonser på sidor med relevant innehåll med hjälp av kontextuella tjänster för annonsplacering, t.ex. Google AdSense. Detta gör det möjligt för företag att attrahera människor som är mest benägna att vara intresserade av de produkter eller tjänster de erbjuder.

Under de senaste åren har DDM revolutionerat marknadsföringsbranschen. Genom att använda digital kommunikation kan företag annonsera på flera nya sätt som inte var möjliga tidigare. Medan e-post och webben fortfarande är de populäraste medierna för DDM fortsätter digital marknadsföring att expandera till andra områden också. Mobiltelefoner och videospel används redan för DDM och du kan förvänta dig att många andra medier ska följa.

TechLib - Tech Lib Computer Dictionary

Denna sida innehåller en teknisk definition av direkt digital marknadsföring. Det förklarar i dataterminologi vad Direct Digital Marketing betyder och är ett av många Internettermer i TechLib-ordlistan.

Alla definitioner på TechLib-webbplatsen är skrivna för att vara tekniskt korrekta men också lätta att förstå. Om du tycker att denna definition av direkt digital marknadsföring är till hjälp kan du referera till den med citatlänkarna ovan.