Hem : Programvaruvillkor : OpenGL Definition

OpenGL

OpenGL, förkortning för "Open Graphics Library", är ett applikationsprogrammeringsgränssnitt (API) designad för rendering 2D och 3D grafik. Det ger en gemensam uppsättning kommandon som kan användas för att hantera grafik i olika tillämpningar och på flera plattformar.

Genom att använda OpenGL, utvecklare kan använda samma kod för att återge grafik på en Mac, PC eller mobil enhet. Nästan alla moderna operativsystem och hårdvaruenheter stöder OpenGL, vilket gör det till ett enkelt val för grafikutveckling. Dessutom många grafikkort och integrerad GPUs är optimerade för OpenGL, så att de kan bearbeta OpenGL-kommandon mer effektivt än andra grafikbibliotek.

Exempel på OpenGL-kommandon inkluderar att rita polygoner, tilldela färger till former, applicera strukturer på polygoner (strukturmappning), zooma in och ut, transformera polygoner och rotera objekt. OpenGL används också för att hantera ljuseffekter, såsom ljuskällor, skuggning och skuggor. Det kan också skapa effekter som dis eller dimma, som kan appliceras på ett enda objekt eller en hel scen.

OpenGL är vanligtvis förknippat med videospel på grund av dess utbredda användning i 3D-spel. Det ger utvecklare ett enkelt sätt att skapa plattformsoberoende Spel eller port ett spel från en plattform till en annan. OpenGL används också som grafikbibliotek för många CAD applikationer som AutoCAD och Blender. Även Apple använder OpenGL som grund för MacOS Grafikbibliotek för Core Animation, Core Image och Quartz Extreme.

OBS: OpenGL utvecklades ursprungligen och släpptes av Silicon Graphics (SGI) 1992. Den ursprungliga versionen godkändes av en arkitektonisk granskningskort, som inkluderade Microsoft, IBM, DEC och Intel. 2006 överlämnade SGI utveckling och underhåll av OpenGL till The Khronos Group.

TechLib - Tech Lib Computer Dictionary

Denna sida innehåller en teknisk definition av OpenGL. Det förklarar i dataterminologi vad OpenGL betyder och är ett av många programvaruuttryck i TechLib ordlistan.

Alla definitioner på TechLib webbplatsen är skrivna för att vara tekniskt korrekta men också lätta att förstå. Om du tycker att denna OpenGL-definition är till hjälp kan du referera till den med citatlänkarna ovan.