Hem : Tekniska termer : Rendering Definition

rendering

Rendering är processen att generera en final digital produkt från en specifik typ av ingång. Termen gäller vanligtvis grafik och video, men det kan också referera till ljud.

1. Grafik

3D-grafik återges från grundläggande tredimensionella modeller som kallas trådramar. En trådram definierar formen på modellen, men inget annat. Renderingsprocessen lägger till ytor, texturer och belysning i modellen, vilket ger den ett realistiskt utseende. Till exempel en 3D-ritning ansökan eller ett CAD programmet kan du lägga till olika färger, texturer och ljuskällor till en 3D-modell. Renderingsprocessen tillämpar dessa inställningar på objektet.

Tack vare kraften i det moderna GPUs, Görs 3D-bildåtergivning ofta i realtid. Men med högupplösta modeller kan ytor och ljuseffekter behöva göras med ett specifikt "Render" -kommando. Till exempel kan ett CAD-program visa modeller med låg upplösning medan du redigerar en scen, men ger ett alternativ att göra en detaljerad modell som du kan export.

2. Video

3D-animationer och andra typer av video som innehåller CGI behöver ofta renderas innan den slutliga produkten visas. Detta inkluderar återgivning av både 3D-modeller och videoeffekter, såsom filter och övergångar. Videoklipp innehåller vanligtvis 24 till 60 bilder per sekund (fps), och vardera ram måste återges före eller under exportprocessen. Det kan ta flera minuter eller till och med flera timmar att återge videor eller filmer med hög upplösning. Renderingstiden beror på flera faktorer inklusive upplösning, bildhastighet, videolängd och processorkraft.

Medan videoklipp ofta måste återanvändas kan moderna GPU: er rendera många typer av 3D-grafik i realtid. Till exempel är det vanligt att datorer återger högupplöst grafikspel med över 60 bilder per sekund. Beroende på grafikeffekten kan spelets bildfrekvens vara snabbare eller långsammare. Om GPU inte kan återge minst 30 bilder per sekund kan videospelet verka hackigt.

3. Ljud

Liksom videoeffekter kan ljudeffekter också återges. Till exempel, a KAJA applikationen kan innehålla effekter som efterklang, kör och automatisk inställning. De CPU kanske kan återge dessa effekter i realtid, men om alltför många spår med flera effekter spelas upp samtidigt kan datorn kanske inte återge effekterna i realtid. Om detta händer kan effekterna återges eller appliceras på det ursprungliga ljudspåret. Alla effekter återges när den slutliga mixen exporteras eller "studsade"som en ljudfil.

TechLib - Tech Lib Computer Dictionary

Denna sida innehåller en teknisk definition av Rendering. Det förklarar i dataterminologi vad Rendering betyder och är ett av många tekniska termer i TechLib-ordlistan.

Alla definitioner på TechLib-webbplatsen är skrivna för att vara tekniskt korrekta men också lätta att förstå. Om du tycker att denna Rendering-definition är till hjälp kan du referera till den med citatlänkarna ovan.