eSport
eSports (uttalas "e-sports") är en allmän term som används för att beskriva videospelstävlingar. Precis som atletiska sportevenemang spelas eSports-spel ofta före levande publik och kan sändas över Internet också.
eSports går tillbaka till 1980-talet då spelturneringar ägde rum i arkader. På 1990-talet blev konsolspel mer populärt och videospelstävlingar började hållas i auditorier och andra stora arenor. När datorspel växte i popularitet på 2000-talet, PC eSports blev också mer populärt. Under de senaste åren har Internet främjat en ny era inom eSports, eftersom spelare nu kan tävla i spelkonkurrenser på distans.
En eSports-match utförs ungefär som ett idrottsevenemang. Spelare måste följa vissa regler och en domare tjänar spelet. Sportscasters kommenterar vanligtvis spelet och förklarar vad som händer i realtid. Även om eSports-spel kan berättas av en enda kommentator presenteras de flesta stora eSports-evenemang av två eller flera kommentatorer samtidigt.
Ökningen av eSports har skapat ett stort antal professionella videospelare (eller "pro gamers"). Dessa spelare tävlar regelbundet i professionella turneringar med kontantpriser. eSports-turneringar sponsras vanligtvis av teknikföretag, men kan också generera intäkter genom att sälja live-biljetter och online-prenumerationer.
eSports omfattar ett brett utbud av videospelgenrer. Populär realtid strategispel (RTS) inkluderar StarCraft 2, Dota och League of Legends. Vanliga förstapersonsskjutare inkluderar Call of Duty: Modern Warfare och Half Life: Counter-Strike. Dessutom finns det några konsolspel som spelas i eSports-tävlingar, inklusive Guitar Hero, Halo 3 och Super Street Fighter IV.