Hem : Tekniska termer : ITIL Definition

ITIL

Står för "Information Technology Infrastructure Library." ITIL är en uppsättning rekommenderade procedurer och riktlinjer som organisationer ska följa när de använder eller levererar informationsteknologi (IT-tjänster. Det ger en organiserad strategi för hantering av IT-tjänster, som är utformad för att gynna både företag och kunder.

De fem primära faserna i ITIL-tjänstens livscykel listas nedan.

  1. Servicestrategi - planeringsstadiet för att skapa eller använda en ny IT-tjänst. Exempel är att bygga ett trådlöst campusnätverk eller att implementera ett intranät för medlemmar i en organisation. Detta steg innebär att man definierar tjänsten syfte och mål.
  2. Service design - tjänstens designfas, som också kan inkludera det första genomförandet. Tjänsten måste utformas för att möta behoven hos slutanvändare och vara hållbar under den förväntade varaktigheten av tjänsten. Att välja lämplig teknik är en av de viktigaste aspekterna av designfasen. Vanligtvis skalbar lösningar föredras så att de kan växa med organisationen.
  3. Serviceövergång - scenen som fokuserar på övergång mellan IT-tjänster och IT-personal. Detta inkluderar den första övergången att lansera den nya tjänsten samt att flytta till andra lösningar i framtiden. Det handlar också om att skapa en plan för vem som kommer att hantera tjänsterna om teknik eller personal förändras.
  4. Service drift - scenen som täcker den faktiska förvaltningen och driften av tjänsten när den är live. Detta inkluderar övervakning och underhåll av tjänsten samt att utveckla en plan för att åtgärda problem när de uppstår. Målet är att tillhandahålla en pålitlig tjänst med begränsad stilleståndstid under hela tjänstens livstid.
  5. Kontinuerlig förbättring av tjänster (CSI) - en plan för att kontinuerligt uppdatera och förbättra tjänsten efter behov. I IT-världen förändras företagens och kundernas behov ständigt. Därför måste en framgångsrik tjänst vara flexibel och kan uppgraderas och anpassas till dessa förändrade behov. En plan för att regelbundet uppdatera tjänsten kan hjälpa till att nå detta mål.

Företag och organisationer är inte skyldiga att följa de metoder som beskrivs av ITIL. Rekommendationerna kan dock vara till hjälp för alla organisationer som vill erbjuda eller implementera en IT-relaterad tjänst. AXELOS, som upprätthåller ITIL: s bästa praxis, tillhandahåller ITIL-certifieringar till personer som har utvecklat en heltäckande förståelse för ITIL.

TechLib - Tech Lib Computer Dictionary

Denna sida innehåller en teknisk definition av ITIL. Det förklarar i dataterminologi vad ITIL betyder och är ett av många tekniska termer i TechLib-ordlistan.

Alla definitioner på TechLib-webbplatsen är skrivna för att vara tekniskt korrekta men också lätta att förstå. Om du tycker att denna ITIL-definition är till hjälp kan du referera till den med citatlänkarna ovan.