Minisite
En minisite, ibland kallad mikrosite, är en liten hemsida tillägnad ett specifikt ämne. De flesta minisidor innehåller cirka fem sidor, även om en minisite kan vara så liten som en enda webbsida eller så stora som 20 sidor.
Minisites är ofta relaterade till större webbplatser. Till exempel kan en webbplats för sportartiklar ha flera associerade minisidor. Var och en av dessa små webbplatser skulle ägnas åt ett specifikt relaterat ämne, såsom löparskor, fotbollskläder eller hockeyutrustning. Syftet med dessa minisidor skulle vara att driva trafik till den större webbplatsen för sportartiklar.
Medan minisites skapas av ett antal skäl är det vanligaste e-handel. Till exempel, affiliates bygger ofta minisidor som driver trafik till stora återförsäljare för att generera provisioner. Vissa online-återförsäljare kan till och med skapa sina egna minisidor för att bredda räckvidden. Om en utgivare kan få flera webbplatser högt rankade sökmotorerkan det resultera i mer trafik och därmed mer försäljning.
Även om det kan verka som en bra strategi att skapa minisidor för att öka webbtrafiken, rankas små webbplatser med begränsat innehåll vanligtvis inte bra i sökmotorerna. Därför har många företag funnit att det är mer produktivt att lägga till innehåll till huvudsidan istället för att sprida det på flera webbplatser.
OBS: "Microsite" och "minisite" används ofta synonymt. En mikrosite kan dock hänvisa specifikt till en minisite som bara innehåller en sida.