Skärmen riva
Skärning riva är grafik distorsion som uppstår när grafikprocessorn inte är synkroniserad med skärmen. Det får en horisontell linje att visas under videouppspelning eller spel i ett videospel eftersom den övre sektionen är osynkroniserad med botten.
När GPU är under tung belastning, kanske den inte kan hålla jämna steg med uppdateringsfrekvens av bildskärm. Resultatet är att en del av skärmen ritas om i en ram och resten av skärmen ritas om i en annan. Om detta fortsätter för flera bilder visas en märkbar vertikal linje på skärmen.
Det finns flera sätt att förhindra eller fixa skärmrivning.
- Sänk upplösningen på videon eller spelet så att din GPU inte behöver arbeta lika hårt.
- Aktivera alternativet "hårdvaruacceleration" i det berörda programmet. Till exempel har Google Chrome en växling för den här inställningen. Att aktivera hårdvaruacceleration kan förbättra videouppspelning i webbläsaren.
- Aktivera alternativet "vertikal synkronisering" eller "vsync". Vissa videospel erbjuder detta alternativ speciellt för att bekämpa skärmrivning. Det kan dock sakta ner bildfrekvensen för att matcha uppdateringsfrekvensen för din bildskärm.
- Aktivera "trippel buffring" om programmet tillåter det. Detta säkerställer att hela ramen skickas till finalen buffert innan du skickas till displayen.
- Uppgradera till en mer kraftfull grafikkort som kan stödja de videor eller spel du spelar på din dator.
Om du är en seriös spelare kan det vara till hjälp att köpa en skärm som är speciellt utformad för att förhindra att skärmen slits. Till exempel inkluderar vissa skärmar G-Sync-teknik, som synkroniserar bildutmatningen med en NVIDIA GPU.