vektor
Matematiskt är en vektor en kvantitet, definierad av både storlek och riktning. Till exempel kan en vektor illustreras med en 1 tum pil som pekar i en 30 graders vinkel. En annan vektor kan vara 2.5 tum och peka i en 160 graders vinkel. I datorvärlden används vektorer för att definiera sökvägar i vissa typer av bilder, till exempel EPS-filer och Adobe Illustrator-dokument. Dessa bilder kallas ofta vektorgrafik eftersom de består av vektorer eller banor istället för prickar. Vektorgrafik kan skalas större eller mindre utan att kvaliteten tappas.
Inom datavetenskap kan en vektor hänvisa till en typ av en dimension array. Till exempel skulle en vektor som kallas "Fibonacci" som lagrar de första sex värdena i Fibonacci-sekvensen definieras enligt följande:
Fibonacci [0] = 0, Fibonacci [1] = 1, Fibonacci [2] = 1, Fibonacci [3] = 2, Fibonacci [4] = 3, Fibonacci [5] = 5
Vektorer liknar matriser, men till skillnad från matriser använder vektorer sina egna minne hanteringsmekanismer. Arrays är begränsade till minnesstrukturen som tillhandahålls av programmeringsspråket de skapas i, vanligtvis kallad stack. Vektorer har en mer dynamisk struktur, ofta kallad en hög, vilket ger dem större flexibilitet i hur de använder minne. Medan en matris använder en statisk mängd minne kan minnet som används av vektorn ökas eller minskas när element läggs till eller tas bort från vektorn.