Vilka är de vanligaste sociala medier?
I Sverige är nästan alla internetanvändare också användare av sociala medier, och de tre mest populära är Facebook, Instagram och Youtube. Men även Snapchat och Tiktok är viktiga medier i yngre åldrar.
Vilka är de 5 största sociala medierna?
De 5 största sociala medierna i Sverige
- #1. Facebook (ca. 1.7 miljarder användare världen över)
- Instagram (ca. 500 miljoner användare världen över)
- Twitter (ca. 320 miljoner användare världen över)
- Snapchat (ca. 220 miljoner användare världen över)
- Linkedin (ca. 140 miljoner användare världen över)
- 83 procent använder sociala medier, vilket är 2 procentenheter fler än förra året.
- Facebook är det största sociala nätverket (76 %), Instagram nummer två (60 %) och Snapchat tredje störst (38 %).
- Instagram växer mest med en ökning på 7 procentenheter, medan Facebooks tillväxt är 2 procentenheter.
Man kan också fråga vilka sociala medier används mest 2021?
Första platsen knips av Facebook, som används av hälften dagligen. Plats två tar Instagram hem, som besöks dagligen av nära hälften av de svenska internetanvändarna. Snapchat intar fjärdeplatsen med 4 av 10 användare det senaste året. Sedan kommer Linkedin som var fjärde använt under året. Dessutom, vilket är det vanligaste sociala medierna för alla åldrar? Hur populära är olika nätverk i olika åldrar? I alla åldersgrupper över 16 år är Facebook det mest populära sociala nätverket följt av Instagram. I gruppen 16-25 år kommer Snapchat på tredje plats medan LinkedIn intar den tredje platsen i alla övriga åldersgrupper. Twitter kommer sedan på fjärde plats i popularitet.
Dessutom, vilka är mest aktiva på sociala medier?
Populärast är Instagram med 85 procent följt av Snapchat med 81 procent, Kik med 78 procent och Facebook med 78 procent. Hälften så många, 39 procent, använder Twitter och 17 procent använder Tumblr. Det som är populärast att använda dagligen följer samma rangordning. När blev sociala medier stort? Från år 2010 har det skett en ökning i användandet varje år men den har nu avstannat. De tjänster som vuxit snabbt de senaste åren som Instagram och Snapchat har minskat i tillväxttakt och ligger mer eller mindre kvar på samma nivåer som föregående år.
Med detta i åtanke, vilken åldersgrupp använder facebook mest?
Den åldersgrupp som använder sociala medier allra mest är 90-talisterna (som alltså finns i spannet lite över 30 år till lite över 20 år). Såväl 80-talister som 00-talister är även de flitiga användare. Alla tre har en daglig användning på över 90%. Bland 60- och 70-talister går siffran ned till 80%-nivån. Och en annan fråga, hur många procent av sveriges befolkning använder sociala medier?
Det finns inget slutgiltigt svar på den här frågan eftersom det beror på hur man definierar sociala medier. Men enligt en studie från Medierådet från 2018 använder cirka 80 % av den svenska befolkningen i åldern 16-24 år sociala medier dagligen.
Hur ägs de stora sociala medierna?
Det finns inget entydigt svar på den här frågan eftersom olika sociala medieplattformar ägs av olika enheter. Facebook är till exempel ett börsnoterat företag, vilket innebär att det ägs av aktieägare som har köpt aktier i företaget. Twitter, å andra sidan, är ett privat företag, vilket innebär att det ägs av dess grundare, anställda och investerare.
Similar articles
- Vilka nackdelar finns det med sociala medier?
- Hur kan företag använda sig av sociala medier?
- Varför marknadsföring sociala medier?
- Vad finns det för sociala medier?
- Vad är algoritmer i sociala medier?
- Hur många barn använder sociala medier?
- Vad har sociala medier för påverkan på oss?
- Hur påverka sociala medier oss negativt?
- Hur många använder sig av sociala medier?