Vilka rättigheter och skyldigheter har du som konsument enligt lagstiftning?
Vilka rättigheter har jag som konsument?
- Påföljder vid felaktig vara. Är varan felaktig kan du kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet.
- Öppet köp. Öppet köp innebär att du får pengarna tillbaka om du ångrar ett köp inom en viss tid.
- Bytesrätt.
- Ångerrätt.
- Garanti.
Kan man som säljare avtala bort konsumentlagen när man säljer någonting?
När du i egenskap av konsument handlar varor (lösa saker) av ett företag gäller först och främst Konsumentköplagen. Lagen är tvingande, – villkoren i den måste följas och går inte att avtala bort så att du får sämre villkor än de som står i lagen. På motsvarande sätt, när har du Ångerveckor? "Ångerveckan" innebär att konsumenten har rätt att ångra köpet genom att meddela säljaren att han inte vill ha varan eller tjänsten, senast 14 dagar efter han tagit emot den. Lagen heter numera (fr o m den ) distansavtalslagen och omfattar distansavtal och hemförsäljningsavtal.
Hur lång är ångerrätten vid nätköp?
Skyddet kommer i form av Distansavtalslagen som innebär att kunden till skillnad mot i butik har en lagstadgad ångerrätt. Den gäller även om det inte är något fel på varan och huvudregeln är att ångerrätten löper 14 dagar från att kunden mottog varan. Är ångerrätt en lag? Konsumenten har enligt lagen 14 dagar på sig att ångra sitt köp och det är din skyldighet att informera om detta. Ångerfristen börjar gälla dagen efter att konsumenten tagit emot varan. Om det är en tjänst börjar ångerfristen dagen efter att avtalet har ingåtts.
Varför konsumentskydd?
Syftet med konsumenträtten är att skydda konsumenterna, som anses vara en svagare part jämfört med en näringsidkare, och får karaktären av en skyddslagstiftning. Konsumentskyddet aktualiseras i en rad olika situationer. När gäller konsumentskyddslagen? Konsumentköplagen gäller när företag säljer varor eller digitalt innehåll till konsumenter. Konsumentköplagen är tvingande till konsumentens förmån. Det innebär att du inte får ge konsumenten sämre villkor än de som står i lagen. En ny konsumentköplag började gälla från och med den .
Vad menas med ångerrätt?
Ångerrätt är en lagstadgad rättighet som innebär att du har 14 dagar på dig att ångra ett köp du har gjort på distans, till exempel nätet. Ångerrätten gäller både varor och tjänster. Informationen gäller köp inom EU, Norge, Island och Storbritannien. Följaktligen, hur länge ska en vara hålla?
En produkt ska normalt sett vara tillräckligt hållbar för att användaren ska kunna använda den under en längre period. Dock kan det förekomma att en produkt inte håller måttet och måste ersättas inom kort tid. Detta är dock ovanligt och bör inte vara normen.
Man kan också fråga vad innehåller prisinformationslagens bestämmelser?
En kan också fråga sig vad prisinformationlagen säger. Prisinformationlagen innehåller bestämmelser om hur priser för varor och tjänster ska redovisas. Lagen gäller för alla företag som tillhandahåller varor eller tjänster till allmänheten. Enligt lagen ska alla priser anges på ett tydligt och lättläst sätt. Priser får inte göras svåra att förstå eller jämföra med andra priser. Om en prisändring sker ska det också anges tydligt.
Similar articles
- Vilka rättigheter och skyldigheter man har som hyrestagare och eller hyresvärd?
- Vilka rättigheter har vi idag tack vare den utveckling som skett?
- Vilka rättigheter har teckenspråk?
- Vilka av följande rättigheter kan inskränkas med hjälp av ett enkelt riksdagsbeslut?
- Vad kan du göra om du tycker att dina rättigheter har kränkts?
- Vilka tre huvudroller har en ledare enligt mintzberg?
- Vad måste den som sparar dina personuppgifter göra enligt GDPR?
- Vilka kan bli miljöcertifierade enligt ISO 14001?
- Vad innebär det att ett dokument är utformat enligt SIS vilka regler finns?