Bézier Curve
En Bézier-kurva (uttalad "bez-EA") är en linje eller "bana" som används för att skapa vektorgrafik. Den består av två eller flera kontrollpunkter som definierar linjens storlek och form. Den första och sista punkten markerar början och slutet av banan, medan de mellanliggande punkterna definierar banans krökning.
Bézier-kurvor används för att skapa jämna böjda linjer, vilket är vanligt i vektorgrafik. Eftersom de definieras av kontrollpunkter kan Bézier-kurvorna ändras utan att förlora sitt smidiga utseende. Raster grafikå andra sidan, definiera var och en bildpunkt i en bild och verkar blockiga eller pixelformade när de förstoras.
Det finns flera typer av Bézier-kurvor, inklusive linjära, kvadratiska och högre ordningskurvor. En linjär kurva är en rak linje definierad av två punkter. En kvadratisk kurva inkluderar mellanliggande punkter som drar kontrollpunkterna och därmed vägen i olika riktningar. En högre ordningskurva kan innehålla ytterligare mellanliggande punkter som finjusterar hur banan följer varje kontrollpunkt.
Formen på en Bézier-kurva beräknas med hjälp av interpolering, en metod för att approximera banans väg mellan varje kontrollpunkt. Eftersom datorskärmar visar grafik med pixlar, approximeras Bézier-kurvor alltid när de visas på en skärm. Om du zoomar in på en Bézier-kurva med hjälp av ett ritprogram eller CAD programvara ser du en mer exakt återgivning av sökvägen.
OBS: Bézier-kurvor är uppkallade efter den franska ingenjören Pierre Bézier, varför "B" alltid är stort.