lag
Lag är ett långsamt svar från a dator. Den kan användas för att beskriva vilken dator som helst som svarar långsammare än förväntat. Men begreppet används oftast i onlinespel.
Videospelfördröjning orsakas vanligtvis av en av två faktorer - 1) en långsam dator eller 2) en långsam internetanslutning. Om du spelar ett online multiplayer-spel och din dator inte kan bearbeta inkommande data realtid, det kan sakta ner spelet för alla. Om din internetanslutning är långsam eller inkonsekvent (vilket är vanligt med en delad trådlös anslutning), kanske ditt system inte skickar och tar emot tillräckligt med data för att hålla jämna steg med andra spelare. Denna fördröjning kan orsaka hackiga bildhastigheter och orsaka en fördröjning mellan din ingång och vad som händer på skärmen.
I en idealisk värld skulle alla onlinespelare ha snabba datorer och snabba internetanslutningar. Verkligheten är dock att spelare har en mängd olika datorsystem och väsentligt annorlunda Internet anslutningshastigheter. Därför måste videospelutvecklare redogöra för fördröjning i multiplayer-spel. Den föredragna metoden är att se till att fördröjning endast påverkar individen med den långsamma datorn eller internetanslutningen. Detta förhindrar spelare med högkvalitativa speluppsättningar att påverkas negativt av användare med långsamma system.
I vissa fall startas en spelare med hög fördröjning från ett multiplayer-spel. Till exempel, i StarCraft 2, om en spelares system inte svarar, visas ett meddelande på spelarens skärm som säger "Väntar på servern"Andra spelare i spelet kommer att se ett meddelande som säger"Väntar på spelare: [spelarnamn]. "Om fördröjningen är för hög kommer spelaren så småningom att startas från spelet.
OBS: "Lag" kan också användas som verb. Till exempel kan en spelare som "släpar" sakta ner spelet.