Hem : Programvaruvillkor : OOP-definition

OOP

Står för "Objektorienterad programmering." OOP (inte Oops!) Avser en programmeringsmetodik baserad på objekt, istället för bara funktioner och procedurer. Dessa objekt är organiserade i klasser, som gör det möjligt att gruppera enskilda objekt. De flesta moderna programmeringsspråk inklusive java, C / C ++och PHP, är objektorienterade språk, och många äldre programmeringsspråk har nu objektorienterade versioner.

Ett "objekt" i ett OOP-språk hänvisar till en specifik typ eller "instans" av en klass. Varje objekt har en struktur som liknar andra objekt i klassen, men kan tilldelas individuella egenskaper. Ett objekt kan också anropa funktioner eller metoder som är specifika för det objektet. Till exempel källkod i ett videospel kan innehålla en klass som definierar karaktärernas struktur i spelet. Enskilda karaktärer kan definieras som objekt, vilket gör att de kan ha olika utseenden, färdigheter och förmågor. De kan också utföra olika uppgifter i spelet, som körs med varje objekts specifika metoder.

Objektorienterad programmering gör det lättare för programmerare att strukturera och organisera programvara program. Eftersom enskilda objekt kan modifieras utan att påverka andra aspekter av programmet är det också lättare att uppdatera och ändra program skrivna på objektorienterade språk. Eftersom mjukvaruprogram har vuxit större genom åren har OOP gjort utvecklingen av dessa stora program mer hanterbar.

TechLib - Tech Lib Computer Dictionary

Denna sida innehåller en teknisk definition av OOP. Det förklarar i dataterminologi vad OOP betyder och är ett av många programvaruuttryck i TechLib-ordlistan.

Alla definitioner på TechLib-webbplatsen är skrivna för att vara tekniskt korrekta men också lätta att förstå. Om du tycker att denna OOP-definition är till hjälp kan du referera till den med citatlänkarna ovan.