Typprovning
Typecasting, eller typkonvertering, är en metod för att ändra en enhet från en data typ till en annan. Det används i datorprogrammering för att säkerställa variabler bearbetas korrekt av en fungera.
Ett exempel på typecasting är att konvertera en heltal till en sträng. Detta kan göras för att jämföra två nummer, när ett nummer sparas som en sträng och det andra är ett heltal. Till exempel kan ett e-postprogram jämföra den första delen av en gatuadress med ett heltal. Om heltalet "123" jämförs med strängen "123" kan resultatet vara falskt. Om heltalet först omvandlas till en sträng, jämförs det med numret i gatuadressen, kommer det att returneras sant.
En annan vanlig typecast är att konvertera a flytpunkt nummer till ett heltal. Detta kan användas för att utföra beräkningar mer effektivt när decimalprecisionen är onödig. Det är dock viktigt att notera att när man skriver en flytpunktsnummer till ett heltal, många programmeringsspråk trunkerar bara decimalvärdet. Detta visas i C + + funktion nedan.
int float_to_int (float a) // exempel: a = 2.75
{
int b = (int) a; // typecast flyter till int
retur b; // returnerar 2
}
För att avrunda till närmaste värde ger du ett exakt resultat genom att lägga till 0.5 till det flytande punktnumret och sedan skriva det till ett heltal. Till exempel, i funktionen nedan blir både 2.75 och 3.25 rundade till 3.
int round_float_to_int (float a) // exempel: a = 2.75
{
int b = (int) (a + 0.5); // typecast float to int efter att ha lagt till 0.5
retur b; // returnerar 3
}
Medan de flesta programmeringsspråk på hög nivå stöder typecasting använder varje språk sin egen metod för att konvertera data. Därför är det viktigt att förstå hur språket konverterar mellan datatyper vid variabler för typprognoser.